انجام پژوهش‌های علمی برای بهبود وضعیت زنان در حوزه علم و فناوری ضروری است

محمد فرهادی در نشست مشاوران روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در امور زنان و خانواده با بیان اینکه ارتقای وضعیت زنان و خانواده یکی از دغدغه ­های اساسی نظام اسلامی است اظهار داشت: وزارت علوم به عنوان یکی از نهادهای علمی اثرگذار بر ساختار فکری، اجرایی و برنامه­ریزی، می­بایست سهم بیشتر و مؤثرتری در ارتقای نقش سازنده زنان در عرصه­های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: بند 46 سیاست­های کلی برنامه ششم توسعه، ابلاغی مقام معظم رهبری به
«تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و استیفای حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه عرصه­ها و توجه به نقش سازنده آنان» اختصاص یافته است که این امر، مؤید توجه نظام اسلامی به مسائل زنان و نقش آنان در فرآیند توسعه است.
وزیر علوم با اشاره به اینکه بیش از نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند افزود: در نهادهای بین‌المللی که بحث توسعه و برنامه‌های مدت مطرح است، سهم 50 درصدی زنان در امر توسعه، بهره‌وری و سازندگی کشورها مورد توجه قرار گرفته است، مثلا یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های جامعه ژاپن با جمعیت 120 میلیونی، مشارکت زنان در امر مدیریت، سازندگی و توسعه است. همچنین این کشور تصمیم دارد که در سال 2030 (جامعه 5 نقطه صفر) داشته باشد و بسیاری از فعالیت‌ها را به ربات‌ها بسپارد و اکنون در حال تدوین قوانین و مقررات لازم برای حضور ربات‌ها هستند.
فرهادی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به حضور زنان در جامعه توجه ویژه‌ای شده است، به طوری که 54 درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی را دختران تشکیل می‌دهند و با توجه به این دیدگاه، مشاور در امور زنان و خانواده این وزارتخانه انتخاب شد و به دنبال آن از دانشگاه‌ها خواسته شد مشاور خود را در امور زنان و خانواده انتخاب و معرفی کنند.
وی تصریح کرد:‌ حوزه زنان در وزارت علوم ضمن داشتن ویژگی­های مشترک با سایر نهادهای اجرایی، دارای تمایزهای ویژه­ای نیز هست که می­توان به گروه­های هدف متفاوت از جمله دانشجویان دختر، اعضای هیئت علمی زن و کارکنان زن در دانشگاه‌ها، ستاد اشاره کرد که هر کدام از این گروه­ها نیازمند توجه خاص هستند.
وزیر علوم با اشاره به اقدام خوبی که به همت خیرین انجام شده گفت: بنیاد 15 خرداد، در طرح نهضت ساخت خوابگاه در دانشگاه‌ها برای خواهران 26 خوابگاه طراحی کرده که ساخت و ساز نیمی از آن‌ها آغاز و تا سال آینده به اتمام خواهد رسید.
وی عنوان کرد: بر اساس آمار و گزارش­ های رسیده، اگرچه در نسبت دانشجویان مرد و زن به تعادل جنسیتی بر مبنای استحقاق در مقاطع مختلف نزدیک شده­ایم، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب در احراز مسئولیت‌ها با توجه به شایستگی­ها­ فارغ از جنسیت، فاصله داریم.
فرهادی با اشاره به اینکه 16 درصد از اعضای هیئت علمی را زنان تشکیل می‌دهند افزود:‌ در بخش اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها به نظر می‌رسد که روند حضور بانوان به عنوان عضو هیئت علمی رو به افزایش است. این موضوع در مورد مشارکت اعضای هیئت علمی زن در مناصب تصمیم­گیری، مدیریتی و برنامه­ریزی نیز باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد:‌ در همین راستا به هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت‌ علمی تأکید شده است که بدون توجه به جنسیت، جذب افراد صورت گیرد.
وزیر علوم با بیان اینکه گسترش پژوهش­های مربوط به زنان می­بایست مدنظر واقع شود تصریح کرد: به نظر می­رسد برای بهبود وضعیت زنان در حوزه علم و فناوری، انجام پژوهش­های علمی ضروری است. این وظیفه مشاوران است که بر اساس نیازسنجی، پژوهش­های مرتبط با حوزه فعالیت خود را توسعه دهند.
وی افزود: یکی دیگر از دغدغه­ های ما در حوزه زنان، «خانواده» است. به نظر می­رسد ایفای نقش­های چندگانه فشارهای مضاعفی را به زنان شاغل وارد کرده و این ممکن است تهدیدی برای سلامت خانواده باشد.
فرهادی افزود: با توجه به اینکه شما مشاوران از بدنه اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها انتخاب شده­اید، یقین دارم می­توانید با دانش و تجربه کافی، تحلیل دقیق و علمی از وضعیت موجود زنان در دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی ارائه دهید و برنامه­های خود را در جهت ارتقای وضعیت موجود تدوین کنید. اطمینان داشته باشید که وزارت علوم و شخص بنده از چنین فعالیت­ هایی حمایت خواهیم کرد.

 

گزارش:ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا