تولد رومن رولان

 از اين جهت با نوشتن دو رشته نمايش‏نامه‏ هاي جديد دراماتيك درصدد برآمد كه سطح تئاتر فرانسه را بالا برد، ولي اين نمايش‏نامه ‏ها چندان توفيق نيافت. بنابراين دست از داستان‏ نويسي كشيد و به تهيه و نوشتن شرح حال و بيوگرافي بزرگان جهان دست زد.

رولان در اوايل قرن بيستم شرح زندگي بتهوون و ميكل آنژ را  منتشر ساخت و به شهرت و افتخار رسيد. گذشته از هنرمندان و بزرگان واقعي، وي به نوشتن شرح حال هنرمندان خيالي نيز دست زد و با ارائه اثر معروف ژان كريستف، در چندين جلد كاري متفاوت ارائه داد.

رومن رولان پس از شروع جنگ جهاني اول راهي سوئيس شد و در سال 1916م به دريافت جايزه ادبي نوبل موفق گرديد. وي در اواخر عمر به انديشه‏ هاي عرفاني شرق، به خصوص هنديان متمايل گشت و از طرفداران مهاتما گاندي، رهبر آزادي هند گرديد.

رولان از نادرترين نويسندگان فرانسه است كه در فرهنگ اين كشور، در رشته موسيقي‏شناسي نيز تاثير فراواني داشت. علاقه وافر به آزادي و بشردوستي، وي را بر آن داشته بود كه از زمان جنگ جهاني اول به بعد، همه كوشش خود را در راه صلح و منافع مشترك مردم دنيا به كار بَرد. آثار آخر عمر رولان، حاكي از برگشت به دوستي‏ها و محبت‏هاي عهد جواني است. او از پيروي از سبك گريزان بود.

سبك او يكنواخت و ساده بود تا جايي كه يك‏دست و بي‏تنوع به نظر مي‏رسيد؛ هرچند نشانه‏ هايي از تغزل در آن به چشم مي‏خورد. از ديگر آثار رولان، مي‏توان به جان شيفته در هفت جلد، سفر دروني، ماوراي جدال‏ها و نمايش‏نامه گرگ‏ها اشاره كرد. رومن رولان سرانجام در 30 دسامبر 1944م در 78 سالگي درگذشت.

 

 

منبع:راسخون

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا