گزارش تصویری از تولد 5 توله ببر سیبری در باغ وحش

یکی از ببرهای سیبری در پارک ببر سیبری گایپو (Guaipo Siberian Tiger Park) واقع در شهر Shenyang مرکز استان لیائونینگ (Liaoning) در شمال شرقی چین ، پنج توله ببر به دنیا آورده است .  توله های این ببر در تاریخ اول آوریل سال جاری متولد شدند .

قابل ذکر است که ببر مادر شش سال  داشته و در پارک ببر سیبری گایپو مورد حفاظت و مراقبت قرار گرفته بود تا بتواند نسل اینگونه ببرها را که در خطر انقراض قرار دارند، بهبود بخشد .

ببر سیبری (Panthera tigris altaica) یا ببر آمور یکی از زیر گونه‌ های ببر است که در گذشته در بخش‌های وسیعی از شرق و مرکز آسیا و شرق روسیه زندگی می کرده است . اما امروزه این ببر تنها در منطقه حفاظت شده‌ای در شرق سیبری به سر می برد.

ببر سیبری بزرگترین ببر و بزرگترین گربه‌ سان زنده جهان محسوب می شود . این ببر در دهه 1930 میلادی در آستانه انقراض قرار داشته و تعداد آن‌ ها تنها به بیست تا سی ببر کاهش پیدا کرده بود . با تدابیر محافظتی و قوانین محدودیت شکار ، این حیوان از خطر انقراض رهایی پیدا کرد و تا سال 2010 جمعیت آن به 360 قلاده رسید و در حال حاضر تعداد آن ها بیش از 500 قلاده است .

محل سکونت ببرهای سیبری در بخش جنوبی شمال شرق روسیه در کنار رودخانه آمور و مرز روسیه با چین و کره شمالی است. تعداد کمی از ببر سیبری در چین سکونت دارند اما این جمعیت کوچک نمی‌تواند مستقل از جمعیت ببرهای روسی به حیات خود ادامه دهند. یعنی بقای این ببرها در چین وابسته به جابجایی ببرها در طول مرز چین و روسیه است .

ببر سیبری از ارتفاعی بین 330 تا 350 سانتیمتر (از کف پا تا شانه) برخوردار است و در حدود 180 تا 300 کیلوگرم وزن دارد. با وجود اینکه ببر سیبری از وزن بسیار بالا و اندام بسیار درشت برخوردار است اما حیوانی بسیار چالاک محسوب می شود. این حیوان پاهای بسیار قوی داشته که در مبارزه با دیگر جانوران می تواند بر روی پاهایش بایستد و بت دستانش به حریف ضربه وارد کند. علاوه بر این ، این جانور به راحتی از درخت بالا رفته و می ‌تواند شناگر ماهری نیز باشد.

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا