اطلاع از احتمال وقوع زمین لرزه با استفاده از تلفن هوشمند

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی SCIENCE ، این موضوع خبر خوشی برای کشورهایی است که به دنبال سامانه های ارزان قیمت هشدار دهنده زمین لرزه هستند.

محققان سازمان زمین شناسی آمریکا در مطالعه ای که در مجله American-based journal Science Advances منتشر شده است، نوشتند: سامانه موقعیت یاب جهانی (جی.پی.اس) در تلفن های هوشمند می تواند زمین لرزه ها را تشخیص داده و چند ثانیه قبل از آغاز قویترین امواج زمین لرزه، هشدارهایی را ارسال کند.

بنیامین بروک کارشناس ارشد ژئوفیزیک سازمان زمین شناسی آمریکا که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت، می گوید: بیشتر مردم جهان اساسا به دلیل هزینه بالای شبکه های علمی نظارت بر زمین لرزه، قادر به دریافت هشدارهای وقوع زمین لرزه نیستند.

این در حالی است که بیشتر قسمت های جهان مستعد بروز زمین لرزه است اما سامانه های تشخیص شروع زمین لرزه و ارسال هشدار به مردم قبل از احساس تکانه های زمین، تنها در چند منطقه از جهان از جمله ژاپن و مکزیک فعال است.

با وجود اینکه دقت دریافت کننده های جی.پی.اس موجود در تلفن های هوشمند نسبت به تجهیزات علمی کمتر است، اما آنها می توانند زمین لرزه هایی با شدت متوسط تا بزرگ مانند زمین لرزه هفت ریشتری در هائیتی را که منجر به کشته شدن 200 هزار در سال 2010 شد، تشخیص دهند.

محققان بعد از تجزیه و تحلیل زمین لرزه و سونامی ژاپن در سال 2011 نتیجه گرفتند که اگر از اطلاعات جی.پی اس برای ارسال هشدار به مردم قبل از رسیدن امواج زمینی به توکیو استفاده می کردند، می توانستند جان بسیاری از افراد را نجات دهند.

با این وجود محققان هنوز مشخص نکرده اند که کاربران تلفن هوشمند این هشدارها را از چه طریق- پیامک ، تماس تلفنی و یا اپلیکیشن- دریافت خواهند کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا