دانشگاه بوعلی‌سینا جزو 7 دانشگاه برتر کشور در ارجاع مقالات

حسن ختن‌لو با حضور در ایسنا ، اظهار کرد: دانشگاه بوعلی سینا همدان طی چند سال اخیر در لیست دانشگاه‌های یک درصد موثر جهان قرار گرفته است.وی ادامه داد: 4 دانشمند از اساتید این دانشگاه نیز به عنوان دانشمندان یک درصد موثر جهان معرفی شده‌اند و جزو 5 دانشگاه برتر کشور در زمینه تعداد دانشمندان یک درصد موثر جهان است.

وی از افزایش 20 درصدی چاپ مقالات خارجی این دانشگاه خبر داد و تصریح کرد: در سال 2016 بیش از 8500 ارجاع به مقالات دانشگاه بوعلی سینا همدان در پایگاه‌ ISI انجام گرفته این در حالی است که در سال قبل میزان این ارجاعات 7000مورد بوده است.

وی به شاخص هرش که نشانگر کیفیت مقالات است اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شاخص کیفیت مقالات دانشگاه بوعلی 70 است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 63 بوده، 6 پله ارتقا یافته است.

ختن‌لو خاطرنشان کرد: این دانشگاه به لحاظ شاخص هرش که همان شاخص کیفیت مقالات است از دانشگاه‌های ممتاز کشور به شمار می‌رود.

گرنت پرداختی دانشگاه بوعلی سینا بسیار مناسب است

وی به مقالات داخلی و علمی و پژوهشی اشاره کرد و گفت: طی سال اخیر 900 مقاله داخلی و علمی و پژوهشی از اعضای هیات علمی این دانشگاه به چاپ رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 750 مورد بوده تقریبا 20 درصد افزایش داشته است.

وی مناسب بودن میزان گرنت پرداختی به اعضای هیات علمی برای فعالیت‌های پژوهشی را از جمله دلایل افزایش 20 درصدی چاپ مقالات در سال جاری عنوان کرد و گفت: با وجود تنگناهای مالی موجود در دانشگاه، اما همیشه سعی بر این بوده که میانگین گرنت پرداختی به پژوهشگران بیش از 10 میلیون تومان و به موقع باشد که نسبت به سایر دانشگاه‌های کشور بسیار مناسب است.

ختن‌لو ادامه داد: افزایش ظرفیت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در افزایش چاپ مقالات علمی و پژوهشی بوده است.

رشد 20 درصدی چاپ مقالات در دانشگاه بوعلی

معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا همدان یادآور شد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر این دانشگاه  در زمینه چاپ مقالات رشد مداوم و پایداری داشته به‌طوری که در سال گذشته نیز شاهد رشد 20 درصدی در این زمینه بوده‌ایم و نوسان چندانی مشهود نبوده است.

وی به ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: در هر یک از دانشکده‌های این دانشگاه مسئولانی را برای ارتباط با صنعت موظف کرده‌ایم تا فعالیت مضاعفی در این زمینه داشته باشیم به طوری که در ارتباط با صنعت جهش خوبی ایجاد شده است.

ختن‌لو خاطرنشان کرد: از مجموع یک درصد اعتبارات پژوهشی دستگاه‌های اجرایی طی سال‌های اخیر استفاده حداکثری صورت گرفته است به طوری که در این راستا 20طرح پژوهشی تقاضا محور تعریف شده است.

وی تصریح کرد: طی سال گذشته سمیناری با حضور صاحبان صنایع مختلف و شرکت‌ها در دانشکده مهندسی برگزار شد که این سمینار موجب ایجاد ارتباط با این افراد شده و چندین طرح پژوهشی نیز در این زمینه منعقد شد.وی خاطرنشان کرد: نتایج این ارتباط‌ها طی چند سال اخیر بیشتر نمایان خواهد شد.

چاپ بیش از 85 عنوان کتاب در دانشگاه بوعلی

معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا همدان به چاپ کتاب توسط اعضای هیات علمی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: طی سال 94 و اواسط سال جاری بیش از 85 عنوان کتاب توسط اعضای هیات علمی این دانشگاه به چاپ رسیده است که حاکی از رشد 25 درصدی نسبت به سال‌های ماقبل خود بوده است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه بوعلی تقریبا 16 عنوان مجلات علمی و پژوهشی دارد که به صورت فصل‌نامه به چاپ می‌رسد که یک مورد از این مجلات به زبان انگلیسی منتشر می‌شود. در پی این هستیم که این مجلات را بین‌المللی کنیم و در نمایه‌های مقالات ISI ثبت کنیم. تمامی این 16 عنوان مجله به صورت الکترونیکی نیز منتشر می‌شوند.

وی به کسب درآمد از طریق فروش علم اشاره کرد و گفت: طی سال‌های اخیر از طریق فروش علوم این مجلات به برخی از شرکت‌ها درآمدهایی نیز کسب کرده‌ایم.

فعالیت مرکز رشد دانشگاه با مشارکت 30 شرکت

ختن‌لو به مرکز رشد دانشگاه اشاره کرد و گفت: این مرکز رشد با مشارکت 30 شرکت در حال فعالیت است که از جمله آنها می‌توان به چهار شرکت دانش‌بنیان اشاره کرد همچنین دانشگاه با پرداخت تسهیلاتی به این شرکت‌ها حمایت‌های مادی و معنوی لازم را از آنها انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: دانشگاه در پی این بوده که تبدیل علم به فناوری و پژوهش‌های کاربردی را از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان عملی سازد.

ختن لو یادآور شد: دبیر کارگروه پژوهش و فناوری در استان به دانشگاه بوعلی واگذار شده است که در این زمینه تقریبا 14 جلسه با دستگاه‌های مختلف استانی برگزار شده است که سیاست‌گذاری‌های مورد نیاز در این زمینه تصویب شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا همدان تصریح کرد: برخی از اعضای هیات علمی دانشکده کشاورزی طرح پژوهشی درباره جمع‌آوری پسماندهای پلاستیکی در زمین‌های کشاورزی داشته‌اند به طوری که نمونه اولیه یک دستگاهی که قادر به جمع آوری پسماندهای حاصل از کشت برخی محصولات کشاورزی است ساخته شده و در پی تولید انبوه این ماشین‌آلات هستیم.

وی از انتخاب یکی از اعضای هیات علمی این دانشگاه به عنوان پژوهشگر برتر کشوری خبر داد و تصریح کرد: هر ساله 10 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به عنوان پژوهشگران برتر کشوری انتخاب می‌شوند که در سال جاری نیز دکتر مجذوبی به عنوان پژوهشگر برتر کشوری در زمینه مهندسی بوده است.

وی ادامه داد: طی 4 سال اخیر از میان 10 پژوهشگر برتر کشور یک نفر از دانشگاه بوعلی سینا بوده است که این افتخار نصیب کمتر دانشگاهی در کشور می‌شود.وی یادآور شد: طی سال جاری دانشگاه بوعلی سینا به عنوان تنها دانشگاه کشور، موفق به دریافت 2 جایزه خوارزمی شده است.

ختن‌لو به حضور 45 دستگاه و مراکز آموزش عالی در هفته پژوهش در نمایشگاه همدان به منظور ارائه دستاوردهای پژوهشی خود اشاره کرد وگفت: موزه علم و فناوری نیز در سال جاری در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد که مورد استقبال مخاطبان واقع شد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای توجه به پژوهش در مدارس نیز غرفه‌ای در اختیار اداره کل آموزش و پرورش قرار گرفت تا مباحث پایه‌ای پژوهش را از ابتدا فرا بگیرند.

وی به تقدیر از پژوهشگران برتر در هفته پژوهش اشاره کرد وگفت: در سال جاری 27 پژوهشگر برتر استان انتخاب شد که 6 نفر از این پژوهشگران از دانشگاه بوعلی بودند همچنین از 100 نفر از دانش‌آموزان پژوهشگر در استان نیز تقدیر شد.

ختن‌لو به نقش و جایگاه دانشجویان در فعالیت‌های پژوهشی پرداخت و گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی سهم ویژه‌ای در انجام فعالیت‌های پژوهشی دارند به طوری که بدون حضور و مشارکت این افراد انجام این فعالیت‌ها امکان پذیر نیست.

معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا همدان تصریح کرد: طی سال‌های اخیر برنامه بر این بوده که 15 درصد از بودجه دانشگاه به فعالیت‌های پژوهشی اختصاص یابد، به  طوری که درسال‌ جاری 10.5 درصد از بودجه دانشگاه معادل 11 میلیارد تومان به فعالیت‌های پژوهشی اختصاص یافت به طوری که در سال 96 این میزان به 12 درصد ارتقا یافته است.

 زیرساخت‌های آزمایشگاهی دانشگاه بوعلی فرسوده است

ختن‌لو در بخش دیگری از سخنانش به زیرساخت‌های پژوهشی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: متاسفانه آزمایشگاه‌های این دانشگاه فرسوده است و نیاز به بروز سازی این دستگاه‌ها مشهود است.

وی خاطرنشان کرد:آزمایشگاهی مرکزی در دانشگاه راه‌اندازی شده است که دستگاه‌ها و تجهیزات گرانبها در این مرکز نگهداری می‌شود و مابقی دانشکده‌ها در صورت نیاز به این دانشکده رجوع خواهند کرد.

وی یادآور شد: وجود تحریم‌ها در سال‌های گذشته نیز عاملی برای تهیه نشدن برخی دستگاه‌ها بوده است اما برای جبران این ضعف، نمایشگاهی هر ساله از تولیدات داخلی برگزار می‌شود که هر ساله دانشگاه بوعلی تقریبا یک میلیارد تومان از این نمایشگاه که با 50درصدتخفیف تولیدات را به نمایش می‌گذارد خرید می‌کند.

باید بیش از 105 میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی خریداری شود

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر اعتبارات ارزی بسیاری از دانشگاه‌ها قطع شده است که در صورت تامین ارز مورد نیاز خریدهای لازم انجام می‌گیرد.

ختن‌لو اضافه کرد: بیش از 105 میلیارد تومان باید تجهیزات برای آزمایشگاه‌های دانشگاه خریداری شود تا حداقل‌های ممکن تأمین شود.

وی در ادامه تصریح کرد: کمبود زیرساخت‌های پژوهشی همچون آزمایشگاه‌ها و استهلاک وسایل و امکانات موجود در صورت عدم تعمیر و تجهیز دوباره آنها تهدید بزرگی برای فعالیت‌های پژوهشی استان به شمار می‌رود.

معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا همدان تصریح کرد: دانشگاه بوعلی در زمینه‌های شیمی، شیمی آلی تولید دارو، آلودگی‌های محیط زیست، برق ، کامپیوترو الکتروشیمی و حوزه آب و حوزه علوم انسانی و مسائل آسیب‌های اجتماعی و…آمادگی لازم برای انجام پژوهش‌های بیشتر را دارد.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه در سطح منطقه‌ای با مشارکت برق باختر، امور آب استان کرمانشاه و در سطح استان ،شرکت شهرک‌های صنعتی، امور آب استان، آموزش و پرورش، آب وفاضلاب استان، اداره کل راه‌وترابری وبسیاری از شرکت‌های خصوصی و سایر دستگاه‌های استان ارتباط برقرار کرده و طرح‌های مشترکی با یکدیگر اجرا کرده‌ایم همچنین در سطح ملی نیز با وزارت راه و شهرسازی ، وزارت آموزش و پرورش و وزارت دفاع پژوهش‌های مشترکی با یکدیگر داشته‌ایم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا