«نقشه گوگل» برای بدن انسان

اما به نظر می رسد فناوری که در تهیه این نرم افزار از آن استفاده شده است می خواهد مرزهای جدیدتری در دنیای علم و فناوری ایجاد کرده و محدوده های پیشین را هم در نوردد. گروهی از محققان بین المللی از این نرم افزار برای کاوش در اعماق بدن انسان استفاده کرده اند.

بتازگی از سیستم تصویربرداری جدیدی رونمایی شده که قادر است نقشه ای از بدن انسان تهیه کند که ویژگی منحصر به فرد این نقشه را می توان قابلیت بزرگنمایی و مشاهده جزئیات بیشتری از بدن انسان دانست. محققان بر این باورند استفاده از این فناوری فوق محرمانه به منظور مشاهده جزئیات بیشتری از بدن انسان در سطح سلولی می تواند مسیر علم پزشکی را تحت تاثیر خود قرار داده و با ایجاد تحولات بزرگی در این زمینه همراه باشد. پزشکان برای ارزیابی بیماران و توسعه روش های درمانی جدید از تصاویری استفاده می کنند که برای مثال می تواند اطلاعاتی را درباره مفصل زانوی بیمار در اختیار آنها قرار دهد تا بر این اساس بتوانند نسبت به انتخاب راهکار درمانی مناسب برای این فرد بهره گیرند.

این سیستم چطور کار می کند؟

سیستم تصویربرداری که اکنون از آن استفاده می شود را شرکت آلمانی زایس طراحی کرده که از شرکت های سازنده ابزارهای سنجش نوری و صنعتی پیشرفته در آلمان است. اساسا این سیستم با این هدف طراحی شده است که بتواند محل آسیب دیدگی یا نقص ایجاد شده در بدن بیمار را اسکن کند. اما سیستم جدید این قابلیت را دارد که علاوه بر تصویربرداری به روش MRI (روش مبتنی بر تصویربرداری با استفاده از رزونانس مغناطیسی) از الگوریتم های شبیه به آنچه در نقشه گوگل از آن استفاده شده است برای ایجاد تصاویری با قابلیت بزرگنمایی در اندازه های مختلف از محل آسیب دیده استفاده کند.

به گفته متخصصانی که در طراحی این سیستم همکاری داشته اند در این روش از فناوری فوق محرمانه ای بهره گرفته شده که بر اساس خواص مواد نیمه هادی عمل می کند. به این ترتیب امکان بزرگ نمایی و مشاهده جزئیات اندام های بدن در سطح سلولی ایجاد می شود. در کنفرانس تحقیقاتی بین المللی که اخیرا در ایالات متحده آمریکا برگزار شد برای نخستین بار از این فناوری به عنوان روشی برای بررسی جزئیات سلول های بدن انسان ها صحبت شد که پیش بینی می شود بتواند با انقلاب بزرگی در علم پزشکی و حوزه تشخیص و درمان بیماری های مختلف همراه باشد. مجری این طرح تحقیقاتی دانشمندی است که در حوزه مهندسی زیستی یا زیست فناوری تحقیق می کند. او در این طرح تحقیقاتی با هدف تحقیق درباره بیماری پوکی استخوان و آرتروز از این سیستم بهره می گیرد.

به گفته این محقق ـ که در زمینه زیست شناسی سلولی و پزشکی ترمیمی تجربیات ارزشمندی کسب کرده است ـ عملکرد این سیستم شبیه به نقشه گوگل است با این تفاوت که نقشه بدن انسان را مورد بررسی قرار می دهد تا از طریق بزرگنمایی در ابعاد و اندازه های مختلف برای مثال از زوایای مختلف مفصل بخصوصی را مورد بررسی قرار دهد. به این ترتیب فرآیندی که ممکن بود تکمیل آن 25 سال طول بکشد در مدت زمان کوتاه تری در حدود چند هفته انجام خواهد شد.

این گروه از محققان با استفاده از فناوری جدید و بهره گیری از فناوری که در مرزهای دانش بشری قرار دارد و ترکیب این فناوری با روش تصویربرداری MRI چگونگی تاثیرگذاری حرکت های مختلف و تحمل وزن بر تحرک مولکول های مفصلی را مورد بررسی قرار می دهند. این یافته ها می تواند دربردارنده اطلاعات ارزشمندی درباره ارتباط بین خون، استخوان، لنف و عضلات بدن باشد.

کاوش در اعماق بدن

پروفسور ناث، مجری این طرح می گوید: برای نخستین بار به این توانایی دست پیدا کرده ایم که بتوانیم جزئیات بیشتری را درباره بدن انسان از چگونگی تامین مواد غذایی توسط سلول های بدن تا ارتباط بین سلول ها در بخش های مختلف مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم. این موفقیت بزرگ در علم زیست شناسی به این معنی است که می توانیم امیدوار باشیم در آینده ای نه چندان دور به روش های درمانی و راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف دست پیدا کنیم که در دنیا تا به امروز ناشناخته مانده بود. در این طرح تحقیقاتی با همکاری غول های بزرگ دنیای فناوری و دنیای دیجیتال یعنی زایس و گوگل، محققان با مطالعه استخوان مفصل ران انسان به کمک فناوری جدیدی که درباره آن صحبت شد، به چندین ترابایت داده جدید دست یافته اند.

در دانشگاه هاروارد و دانشگاه هایلدبرگ آلمان هم تحقیقات مشابهی با هدف ترسیم نقشه ای از مسیرها و ارتباطات عصبی در مغز موش ها در حال انجام است. پروفسور ناث درباره تحقیقات مختلفی که درباره مفصل ران و عوامل تاثیرگذار در ابتلا به آرتروز انجام داده، مقالات متعددی ارائه کرده است. در بسیاری از این مطالعات انتقال مولکول ها در بافت خاصی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است، اما تاکنون تحقیقات زیادی درباره تبادل سلولی بین بافت های مختلف مانند بافت استخوان و غضروف انجام نشده است. این محقق توانسته ارتباط انتقال سلول ها بین خون، عضلات و استخوان و همچنین بیماری هایی مانند آرتروز را در خوکچه های هندی ثابت کند. خوکچه های هندی مانند انسان ها با افزایش سن به آرتروز مبتلا می شوند. تصور می شود این شرایط بیشتر نتیجه ایجاد اختلال در ارتباط بین سلول ها باشد. پروفسور ناث معتقد است با به دست آوردن اطلاعاتی درباره علائم ارسالی از مولکول ها و همچنین نقل و انتقالات بین بافت های مختلف بدن می توان به طیف وسیعی از روش های درمانی مانند درمان های فیزیکی و تمرینات منظم و روزانه ورزشی که موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف است دست یافت.

ترافیک بدن، زیر ذره بین

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این فناوری که بر اساس پیشرفت های بدست آمده در حوزه فناوری های دیجیتال و الگوریتم های نرم افزاری طراحی شده این است که در حقیقت با استفاده از فناوری شبیه به آنچه در میکروسکوپ ها یافت می شود سیستمی طراحی شده است که تصویربرداری از اندام ها و بافت های مختلف بدن در مقیاس های طولی گسترده ای از تصویربرداری در مقیاس سانتی متری در محل مفصل های بدن تا تصویربرداری در مقیاس نانومتری در سطح مولکولی را امکان پذیر می کند. این سیستم از قابلیت غربالگری و تجزیه و تحلیل حجم انبوهی از داده ها برخوردار است.

محققان، توانایی و قابلیت این فناوری در مطالعه استخوان مفصل ران را توانایی نقشه گوگل در تغییر بزرگنمایی نقشه از مشخصات زمین به مشخصات و نمای نزدیک خیابان ها تشبیه کرده اند. بر این اساس حجم انبوهی از مجموعه ای از داده ها در مقیاس ترابایت وجود دارد که الگوریتم های به کار رفته در طراحی نقشه گوگل به محققان کمک می کند این حجم از اطلاعات را به دست آورده و بتوانند به روش موثری از این اطلاعات استفاده کنند. در حقیقت این سیستم ها را می توان به سیستم های کنترل ترافیک در بدن انسان ها تشبیه کرد که نقل و انتقالات سلولی را زیر ذره بین قرار می دهند.

دانشمندان و محققان بر این باورند ابزارهای پیشرفته تحقیقاتی بستری از جنس فناوری به وجود می آورد که می تواند به سخت ترین و پیچیده ترین سوالات علمی که تاکنون پاسخی برای آن یافت نشده است پاسخ دهد. به این ترتیب راه های جدیدی برای کشف های بزرگ علمی ایجاد می شود که بهره گیری از آنها در دنیای امروز هنوز به واقعیت تبدیل نشده است. این نوآوری ها می تواند در نهایت به هموار ساختن مسیر علم مهندسی برای بهبود سلامت و کیفیت زندگی انسان ها در سالمندی منتهی شود. اکنون از این فناوری برای بررسی بافت لگن و دستیابی به اطلاعاتی درباره علت های احتمالی ابتلا به آرتروز و بیماری های مفصلی دیگر بویژه در بین سالمندان بهره گرفته شده است. محققان امیدوارند در آینده ای نزدیک از این روش در بافت های دیگر بدن هم استفاده و روش های درمانی جدیدی را ارائه کنند.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا