سیب‌زمینی سرخ کرده سرطان زا است

آژانس استاندارد‌های غذایی یا FSA می‌گوید، مردم بیشتر از اندازه آکریلامید مصرف می‌کنند، ترکیبی شیمیایی که به طور طبیعی در اثر پخت و پز پر حرارت مواد دارای نشاسته تولید می‌شود. مشخص شده است که آکریلامید باعث ایجاد سرطان در حیوانات می‌شود، در حالی که سرطان‌زایی این ترکیب در انسان‌ها به طور ویژه ثابت نشده است و تحقیقات علمی فقط می‌گوید این احتمال وجود دارد.

 این در حالی است که FSA می‌گوید اصراری به ترساندن مردم ندارد و ریسک بروز سرطان بر اثر این ماده را زیاد توصیف نمی‌کند، اما می‌گوید این یکی از موادی است که مردم قطعا می‌توانند مصرف آن را کاهش دهند. مدیر FSA « استیو ویرسن» می‌گوید:«  شما نمی‌توانید یک آدم مشخص را نشان بدهید و بگویید او بر اثر مصرف آکریلامید در غذایش سرطان گرفته است، اما به دلیل شباهت مکانیسم اثر این ماده در انسان و حیوانات، این موضوعی نیست که بتوان آن را ندیده گرفت». او ادامه می‌دهد:« ما نمی‌گوییم از یک گروه خاص از مواد غذایی چشم‌‌پوشی کنید،اما می‌گوییم که به رژیم غذاییتان تنوع بدهید تا از مصرف زیاد موادی که بالقوه می‌توانند خطرناک باشند بکاهید. همچنین او می‌گوید ما نمی‌گوییم که مردم درباره یک وعده غذایی که بیش از اندازه پخته شده‌ است نگران باشند، صحبت ما درباره رعایت این موضوع در بازه کلی زندگی است».

اعلام خطر درباره موادی که سرشار از نشاسته هستند و در درجه حرارت زیاد پخته شده‌اند، مثل سیب‌زمینی سرخ کرده ، نان تست شده و … صادر شده است. اما این موضوع همچنین سایر محصولاتی که از  نشاسته یا گیاهان به دست می‌آیند مثل کراکر، غلات، نان، بیسکویت، قهوه و غیره را شامل می‌شود. در این زمینه مرز امنی برای انسان تعریف نشده است اما این گروه می‌گوید مردم در بیشتر گروه‌های سنی مقادیر بیشتری از آن‌چه متخصصان این گروه امن می‌دانند مواد نشاسته دار زیاد پخته شده را مصرف می‌کنند. « کت مولهولند» مشاور ارشد در FSA می‌گوید:« اگر شما با چیپس یا سیب زمینی سرخ کرده و نان تست سوخته زندگی می‌کنید، واضح است که رژیم غذاییتان نا‌امن است هرچند میزان این ریسک چندان زیاد نیست». کمپین « طلایی خوب است» این گروه هدفش تصحیح عادات غذایی مردم در مصرف و سرخ کردن، کباب کردن و سایر روش‌های پخت پرحرارت است».

پتانسیل سرطان زایی آکریلامید نخستین بار توسط یک گروه سوئدی در سال 2002 مشخص شد. این ماده تفاوت زیادی با بنزوپیرن تولید شده در گوشت کبابی دارد. این گروه می‌گویند با صنایع غذایی وارد مذاکره شده‌اند تا از تولید مواد غذایی‌ای که سرشار از آکریلامید هستند خودداری کنند. با این حال واضح است که این ماده را نمی‌توان از ترکیب مواد غذایی پخته شده در هیچ آشپرخانه و کارخانه‌ای حذف کرد اما هدف این گروه کاهش مصرف ماده‌ای است که بالقوه می‌تواند سرطان زا باشد.

علی رنجبران/ روزنامه نگار علم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سرطان زا بودن خوردنی هایی که ذکر کرده اید بعلت تولید سم آکریلامید در آنها است که در همه غذاهای هیدرات کربنی هنگام برشته شدن و سوختن بوجود می آید ولی در این میان نان از همه مهم تر است وجود این سرطان زا در نان برشته( قهوه ای رنگ شده در اثر حرارت تنور) از آن جهت بسیار مهم است که فقط شامل گروه خاصی از مردم نمی شود بلکه به این علت که تقریباً همه مردم ایران هر روز نان می خورند تمام مردم ایران را شامل می شود. آکریلامید در درجه نخست باعث ایجاد سرطان معده می شود ولی این سم می تواند به تمام نقاط بدن انسان نفوذ کرده و در هر نقطه ای از بدن سرطان ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا