ارائه شبکه عصبی کامپیوتری با توانایی بصری

 بخش " انبیک " – اخیرا عصب‌شناسان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با کمک "انبیک (NBIC) " موفق شدند نسل جدیدی از شبکه‌های عصبی را ارائه دهند که رفتاری شبیه مغز انسان دارد. جیمز دی‌کارلو عصب‌شناس دپارتمان علوم‌شناختی و مغز MIT می‌گوید: «این حقیقت که این شبکه کامپیوتری طراحی شده می‌تواند فواصل میان اجسام را تشخیص داده و در نهایت پاسخ عصبی دهد نشان‌دهنده درک صحیح ما از رفتار رمزآلود سلول‌های مغز است.»

افزایش درک ما از رفتار و عملکرد مغز پستانداران منجر به توسعه هوش مصنوعی شده و همچنین مسیر درمان ناهنجاری‌های بینایی را هموار می‌کند. از دهه 1970، کار روی شبکه‌های عصبی با هدف تقلید از رفتار مغز در پردازش اطلاعات بینایی آغاز شد. در این پژوهش، طراحان شبکه عصبی، لایه‌های محاسباتی مختلفی را ایجاد کردند که هر یک محاسبات ریاضی ویژه‌ای را انجام می‌داد. در هر لایه، فرآیند نمایش جسم پیچیده‌تر شده و اطلاعات غیرضروری نظیر حرکت جسم حذف می‌شود.
محققان برای بررسی توانایی تشخیص اجسام در مغز، الکترودهایی را در کورتکس مغز حیوانات آزمایشگاهی قرار دادند و رفتارهای عصبی این نواحی را مطالعه کردند. آنها این نتایج را با نتایج به‌دست آمده از سیستم کامپیوتری خود مقایسه نموده و دریافتند که هر دو تصویر ایجاد شده شباهت بسیاری به یکدیگر دارند.
یکی از عناصر کلیدی در موفقیت این پروژه استفاده از واحد پردازشگر گرافیکی ویژه‌ای بود که برای این کار طراحی شده بود. تراشه‌ای که محققان طراحی کرده‌ بودند امکان پردازش حجم عظیمی از اطلاعات را داشت. دومین عامل موفقیت محققان، دسترسی به یک بانک اطلاعاتی وسیع بود تا امکان تغذیه الگوریتم‌های این سیستم کامپیوتری را فراهم می‌کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،عملکرد بالای این سیستم کامپیوتری از نقطه نظر مهندسی یک شاهکار محسوب می‌شود. این سیستم، ابزاری محاسباتی برای بررسی رفتار مغز پستانداران نظیر انسان است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا