نمایشگاه علوم کوانتومی کانادا در یک نگاه

نمایشگاه های علوم کوانتومی در شهر های مختلف کانادا از جمله  ونکوور و در قالب پروژه یک ساله بزرگداشت 150 سال نوآوری و فعالیت های علمی در این کشور از روز 19 ژانویه(30دی) آغاز به کار کرده و قرار است تا تاریخ سوم فوریه(15بهمن) به فعالیت خود ادامه دهند.

 در نمایشگاه ویژه علوم کوانتومی تلاش می شود به زبانی ساده، کاربرد این شاخه مهم از علم فیزیک و مکانیزم آن برای بازدیدکنندگان توضیح داده شود.

کوانتوم یک اصطلاح علمی در فیزیک است که به معنی کمترین میزان از کمیت یک ماده محسوب می شود. به  زبان ساده تر اگر شما یک ماده خاص را به دفعات تقسیم کنید؛ بعد از تکرار این کار به مولکول و اتم های آن خواهید رسید که قطعا دیگر خواص اولیه و ویژگی های ماده اصلی را ندارند. به بیان دیگر کمترین میزان قابل ارائه از یک کمیت را کوانتوم آن کمیت می نامند.

شاید این تعاریف گیج کننده و برای عموم مردم غیر قابل فهم باشد اما باید اعتراف کرد که کوانتوم و علوم کوانتومی به همین میزان برای دانشمندان نیز عجیب، ناشناخته و شگفت انگیز است. برای نمونه نیلز هنریک دیوید بور  فیزیکدان مشهور دانمارکی و از بنیانگذاران علوم کوانتومی در این باره می گوید: اگر کسی ادعا کند فیزیک کوانتوم را فهمیده ، پس چیزی نفهمیده است!

به گفته مقامات برگزار کننده این پروژه یکساله، مردم در سراسر این کشور و موزه ها و مراکز علمی می توانند به مشاهده چگونگی انجام شدن پژوهش های علمی پرداخته و روند آن را مشاهده کرده اطلاعات لازم را از پژوهشگران و دانشمندان دریافت کنند. در نمایشگاه ویژه علوم کوانتومی نیز تلاش می شود به زبانی ساده، کاربرد این شاخه مهم از علم فیزیک و مکانیزم آن برای بازدیدکنندگان توضیح داده شود.

این نمایشگاه به طور همزمان و در شهرهای مختلف کانادا برگزار شده و اطلاعات ارائه شده در آن نیز به دو زبان مختلف ارائه می شود.

 

ترجمه: فاطمه کردی

منبع : innovation150.ca

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا