رسوایی گازوئیلی

رسوایی دیزل که از شرکت آلمانی فولکس‌واگن شروع شده بود، در اروپا گسترش یافته است  و مقامات فرانسوی حالا تحقیقاتی را در همین زمینه از شرکت رنو آغاز کرده‌اند. سه قاضی در حال تحقیق در تقلب احتمالی در بررسی میزان آلایندگی ماشین‌های دیزل این شرکت هستند، که می‌تواند باعث گسترش آلاینده‌هایی شود که برای سلامت موجودات زنده خطرناک هستند. این تحقیقات در ادامه تحقیقات مقدماتی‌ای انجام می‌شود که نشان می‌داد، برخی ماشین‌های این شرکت 10 برابر میزان مجاز اکسید نیتروژن تولید می‌کنند.

رنو می‌گوید که با تحقیقات مشکلی ندارد و تکرار کرده است که ماشین‌های این شرکت به نرم‌افزارهایی که میزان آلایندگی را کمتر نشان می‌دهند، مجهز نیست.

چند روز پیش مقات آژانس محیط‌زیست آمریکا اعلام کردند که برخی ماشین‌های شرکت فیات-کرایسلر هم به نرم‌افزارهایی مجهز بوده که میزان آلایندگی خودرو‌های دیزلی این شرکت را کمتر از حد مجاز نشان می‌داده است.

وزیر محیط‌زیست فرانسه سگولن رویال، کمسیونی برای تحقیق و بررسی میزان آلایندگی 52 خودروی داخلی از شرکت‌هایی همچون پژو، سیتروئن و رنو تشکیل داده است. این تحقیق البته شامل دیگر شرکت‌ها مثل فورد، مرسدس، تویوتا و صد البته فولکس‌ واگن هم می‌شود.

بیشتر این ماشین‌ها میزان آلایندگی‌شان تا 5 مرتبه بیشتر از میزان آزموده شده در جاده‌ها بوده در حالی که 3 چهارم ماشین‌ها بین 25 تا 50 درصد آلاینده‌تر از چیزی بودند که ادعا می‌کردند. قوانین فرانسه تا بیشتر از 2.1 برابر آلایندگی را مجاز می‌دانند، اما بر اساس قوانین جدید این میزان تا سال 2023 به 1.5 برابر کاهش خواهد یافت.

مقامات فرانسوی از سازندگان خواسته‌اند تا این تفاوت‌ها را توضیح دهند، اما نگفته‌اند چرا می‌خواهند از رنو به طور جداگانه تحقیق کنند. رسوایی فولکس واگن برای این شرکت 20 میلیارد دلار خسارت در بر داشت و پیش‌بینی می‌شود مسئله فیات کرایسلرهم باعث خسارت‌های زیادی شود.

آلوده شدن پاریس و دیگرشهرهای اروپایی در زمستان امسال، همزمان با آلودگی وحشتناک شهرهای چین و بقیه کشور های جنوب شرق آسیا باعث اتخاذ تصیماتی برای بازنگری در استانداردهای آلایندگی خودرو‌ها و همچنین ممنوعیت‌های تازه برای تردد خودرو‌ها شده است. در ایران هم با وجود اصرار سازمان حفاظت محیط‌زیست معاینه فنی برای خودروهای صفر کیلومتر همچنان به مدت 5 سال اعتبار دارد و گزارش‌های دقیقی از میزان آلایندگی خودرو‌های تولید داخل و حتی وارداتی منتشر نمی‌شود. این در حالی است که در حال حاضر هوای برخی کلان‌شهر‌های کشور به مدت یک هفته است که از وضعیت سالم خارج شده و به حالت عادی بازنگشته است.

علی رنجبران/ روزنامه نگار علم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا