آب دریاها حتی با عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای بالا خواهد آمد

به گزارش ایسنا به نقل از یو.هرالد، محققان دانشگاه مطرح آمریکایی اعلام کردند حتی پس از آنکه بشر  موفق شود که از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو زمین جلوگیری کند باز هم سطح آب دریاها بالاتر خواهد رفت.

محققان اعلام کرده‌اند که گازهای گلخانه‌ای نظیر متان، دی‌اکسید کربن، کلروفلوئوروکربن و هیدروفلوئوروکربن چند سال در محیط جو زمین باقی می‌مانند و باعث بالا آمدن سطح آب دریاها می‌شوند و این روند در طول قرون آینده حتی با پاکسازی کامل جو از این آلاینده‌ها ادامه خواهد یافت.

 سوزان سالومون استاد شیمی زیست محیطی و محقق تغییرات آب‌وهوا گفت: پیش از این هم اخباری درباره زیر آب رفتن بسیاری از کشورهایی که در مناطق پست واقع شدهاند منتشر شده است و این گونه تصور می‌شد که با کاهش گازهای گلخانه‌ای این خطر دیگر آنها را تهدید نکند، اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد حتی با نبود این گازها در جو نیز اثر آنها تا هزار سال باقی می‌ماند و سطح آبهای زمین بالا می‌آید.

محققان این برنامه یک مدل آب‌وهوایی ایجاد کردند تا بتوانند نتایج را مدل‌سازی کنند. آنها در این بخش فرض کردند تا سال 2050 روند انتشار گازهای گلخانه‌ای حفظ شود و بعد از آن رو به کاهش بگذارد. نتیجه این شبیه‌سازی این بود که گاز متان تا حدود 10 سال در جو مدل شبیه‌سازی‌شده باقی ماند و دی‌اکسید کربن نیز تا 200 سال در جو مدل باقی ماند. نکته دیگری که محققان به آن دست یافتند این بود که 100 سال پس از زمان قطع انتشار گازها 75 درصد انبساط حرارتی تولید شده توسط متان هنوز در دریاها موجود است و 40 درصد از گازها به مدت 500 سال در جو باقی خواهد ماند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا