کشف گونه تازه‌ای از گیبون‌ها در چین

گونه تازه‌ای از گیبون‌ها (میمون‌های درازدست) که اخیراً در چین شناسایی شده بودند به نام گیبون‌های هولاک اسکای‌واکر نامگذاری شده‌اند. این گونه تازه سومین گونه از خانواده هولاک‌ها را تشکیل می‌دهند و اگرچه مدتی است که دانشمندان به بررسی آن‌ها پرداخته‌اند؛ اما تحقیقات جدید تایید کرد که این گونه از سایر گیبون‌های چینی متمایز بوده و گونه‌ای تازه به شمار می‌رود.

کاشف این گونه تازه که از هواداران مجموعه دنیای علمی-تخیلی جنگ ستارگان به شمار می رود پیشنهاد نام‌گذاری این گونه به نام اسکای‌واکر را مطرح کرده بود. اسکای‌واکر نام خانوادگی تعدادی از شخصیت‌های‌ اصلی دنیای جنگ ستارگان است.

«سم توروی» از انجمن جانور شناسی لندن که عضو این تیم تحقیق است درباره اهمیت این یافته به بی بی سی گفته است: «در این منطقه از جهان ما شاهد انقراض گونه‌های مختلف جانوری هستیم که به دلیل کوچک شدن محیط‌زیست، شکار و افزایش جمعیت انسان در حال رخ دادن است. به همین دلیل پیدا کردن گونه تازه‌ای از گیبون‌ها در جنگل‌های بارانی چین فوق‌العاده جذاب است. به خصوص که ما پیش‌تر در زمینه طبقه‌بندی گیبون‌ها اشتباه کرده بودیم.»

اولین بار گروهی از محققان چینی مشکوک شدند که شاید گیبون‌هایی که در منطقه حفاظت شده گالیگونشن در استان یوننان، مورد مطالعه قرار داده بودند، ممکن است گونه مستقلی باشند. دلیل اصلی مشکوک شدن آن‌ها تفاوت ویژگی ‌های چهره آن‌ها و از جمله ریش و ابروی سفیدشان بود.

Photograph: Fan Pengfei/ZSL

بررسی‌های دقیق بعد و مطالعات کامل ژنتیکی و همچنین مقایسه بدنی این گیبون‌ها با سایر گیبون‌ها نشان داد که حدس این دانشمندان درست بوده و با گونه پیش‌تر ناشناخته‌ای از گیبون‌ها سر و کار دارند.

براساس تحقیقات انجام شده تخمین زده می‌شود، تنها حدود 200 گیبون اسکای‌واکر در چین و احتمالا در میانمار، حضور داشته باشند و همین امر و همچنین شرایط در خطر زندگی این گیبون‌ها باعث خواهد شد تا این گونه جدید به فهرست گونه‌های در خطر افزوده شود.

در مکانی که این گیبون‌ها شناسایی شدند دانشمندان ناچار بودند تا ارتفاع 2500 متری از تپه‌ها و کوهستان‌های این ناحیه صعود کنند تا بتوانند زیستگاه دست نخورده این گیبون‌ها را بیایند و در زیر این ارتفاع عمده جنگلی که زیستگاه قدیمی این موجودات و بسیاری گونه‌های دیگر بوده است با قطع انبوه درختان و جنگل زدایی شدید، عملا نابود شده و توان میزبانی این گونه‌ها را از دست داده است.