ارتقای سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی خواست جامعه دانشگاهی

 متن پیام دکتر فرهادی بدین شرح است: «با عرض سلام و احترام خدمت همگی شما بزرگواران شرکت کننده در پنجاهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز آموزش‌عالی و پارک‌های علم و فناوری، رحلت مجاهد نستوه حضرت آیت اله هاشمی رفسنجانی را تسلیت می‌گویم.

بدون شک دستاوردهای این دولت در عرصه علم، پژوهش و فناوری، با وجود تمامی کمبودها، چالش ها و مشکلات افتخار آمیز است و این افتخار، مرهون زحمات و خدمات شما عزیزان است. آموزش عالی در دولت یازدهم با شعار ارتقای کیفیت و توسعه فناوری و نوآوری به همراه تحقق دانشگاه‌های کارآفرین کار خود را آغاز و برنامه‌ها و اقدامات خود را در این مسیر هدایت کرد.

با وجود مشکلات و چالش‌های عمده از جمله تحریم ها، کمبود تجهیزات و قیمت بالای ارز، کاهش قیمت جهانی نفت و رکود جهانی اقتصاد، با همت والای شما به عنوان مدیران حوزه پژوهش و فناوری و تلاش همه محققان، فناوران و نوآوران، این چالش‌ها و موانع نه تنها ما را از حرکت رو به جلو باز نداشت بلکه اراده ما را برای رسیدن به قله‌های توسعه علم و فناوری دو چندان کرد.

در ادامه این پیام آمده است: در این مسیر، ارتقای رتبه‌های کیفی دانشگاههای کشور در رتبه بندی‌های معتبر جهانی، افزایش تعداد دانشمندان ایرانی در فهرست دانشمندان یک درصد برتر، رشد چشمگیر مقالات پر استناد و با کیفیت، رشد سهم انتشار آنها در مجلات چارک اول، همگی گواه رشد کیفی مراکز علمی، محققان و رشد تولیدات علمی کشور بوده است.

البته در کنار افزایش کیفیت، رشد کمی تولیدات علمی نیز چشمگیر بوده است و ارتقای رتبه علمی ایران و رتبه علمی رشته های مهم دانشگاهی خود گواه این ادعا است.

در حوزه فناوری، نوآوری و تحقق دانشگاه کارآفرین نیز دستاوردهای جامعه علمی و فناوری کشور ستودنی است. ایجاد ۶ پارک ۳۰ مرکز رشد علم و فناوری، راه اندازی حدود ۱۰۰۰ شرکت دانش بنیان مستقر در پارکها و ایجاد ۱۲۰ آزمایشگاه مرکزی توجه به رشد زیر ساخت‌های پژوهش و فناوری را نشان می دهد. حاصل این توجهات، گردش مالی بالای ۴,۰۰۰ میلیارد تومان پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری و صادرات بالای ۱۲۰ میلیاردی، و اشتغال ۳۰۰۰۰ نفری این مراکز در ۳ سال اخیر بوده است.

و اما در ادامه راه، همچون گذشته ضرورت توجه ویژه به کیفیت و توسعه فناوری و نوآوری بیش از پیش احساس می شود. راه‌اندازی و توسعه فن بازارها، توسعه کمی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان و حضور جدی اعضای هیأت علمی در این شرکت‌ها، برندسازی و توجه ویژه به افزایش کمیت و کیفیت نشان های تجاری، پتنت ها و اختراعات از نیازهای اولویت‌دار و ضروری مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری است. مطمئناً با پیشرفت در حوزه‌های نام برده که از اولویت های سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری محسوب می شود، اهداف اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی در کشور تحقق پیدا خواهد کرد، زیرا اعتقاد داریم که مسیر اقتصاد مقاومتی از معبر اقتصاد دانش بنیان می گذرد و اقتصاد دانش بنیان زیربنای اقتصاد مقاومتی است. البته حمایت دولت، قوه مقننه و سازمان‌های مدیریتی کشور از پژوهش و فناوری از ملزومات ادامه مسیر است و خواست جامعه دانشگاهی ارتقای سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی و توجه ویژه به زیر ساخت‌های پژوهشی، تأمین تجهیزات آزمایشگاهی و حمایت مالی بیشتر از پارکها و مراکز علم و فناوری است.

در پایان ضمن سپاسگزاری از حضور شما بزرگواران در این نشست و همچنین قدردانی از زحمات برگزار کنندگان به ویژه مسئولان و پرسنل محترم دانشگاه سیستان و بلوچستان، برای شما عزیزان استمرار موفقیت ها را در پیشبرد و تحقق آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی از خداوند بزرگ مسئلت دارم».

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا