نقشه راه عملیات پژوهشی نسل پنجم شبکه تلفن همراه در حال تدوین است

دکتر محمد خوانساری درگفت وگو با ایرنا با بیان اینکه مطالعات اولیه در حوزه 5G انجام شده ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک بتوان با گام ها و برنامه های پژوهشی عملیاتی را در این حوزه تدوین و در اختیار علاقه مندان و مسئولان قرار دهیم.وی اظهار کرد: این رویداد مهم با استفاده از توان و ظرفیتهای متخصصان و پژوهشگران داخلی و بهره گیری از تجربیات و نقطه نظرات متخصصان خارجی صورت می گیرد.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: فعالیت ها و اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی در این حوزه براساس نقشه راه انجام خواهد شد تا شاهد دستاوردهای مناسبی در این زمینه باشیم و بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارایه دهیم. وی به برگزاری همایش 5G در خردادماه سال جاری اشاره کرد و گفت: این همایش با حضور متخصصان و مسوولان داخلی و افراد خبره خارجی در این زمینه برپا می شود تا از توان و تجربیان آنان در این زمینه استفاده شود.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: محققان متعهد و متخصص پژوهشگاه نیز در خصوص ارزیابی این فناوری نوین و آینده پژوهی حوزه 5G پروژه ای را انجام داده اند.وی بیان کرد: هرچند برخی از شرکت ها تحقیقاتی در زمینه نسل پنجم شبکه تلفن همراه به عمل آوردند اما هنوز هیچ استاندارد و باند فرکانسی برای این نسل نهایی نشده است.
خوانساری، شناسایی نیازهای جامعه درحوزه فناوری های ارتباطی واطلاعاتی را از مهمترین اولویت های این پژوهشگاه دانست و اظهار امیدواری کرد که با برنامه ریزی های دقیق بتوانیم دسترسی مناسب و دقیق برگرفته از فناوری های نوین را در اختیار مردم قرار دهیم.

نامگذاری نسل های تلفن همراه عموما به تغییر ماهیت بنیادی خدمت ارایه شده اشاره دارد. سرعت بالا و متناسب با نوع سرویس از جمله خصوصیات 5G است و کاربران با اطمینان و در همه جا و همه وقت می توانند به اطلاعات و داده ها دسترسی داشته باشند.تحقیقات در مورد نسل پنجم شبکه تلفن همراه چند سالی شروع شده و انتظار می رود این نسل تا سال 2020 میلادی به بهره برداری برسد.
در سال ۱۹۸۱ نسل اول تلفن همراه با تلفن های همراه آنالوگ آغاز شد هنگامی که فناوری آنالوگ جای خود را به فناوری دیجیتال می داد نسل دوم تلفن همراه در سال ۱۹۹۲ کار خود را شروع کرد. در سال ۲۰۰۱ یعنی زمانی که پشتیبانی از چند رسانه ای ها (مانند ارتباط تصویری) کلید خورد نسل سوم تلفن همراه شروع شد. انتظار می رود در سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ نسل چهارم 'واقعی' تلفن همراه که پروتکل شبکه آن اساساً مبتنی بر اینترنت خواهد بود منجر به ایجاد امکان اتصال پهن باند چند گیگابیتی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا