شناسایی غذای پستانداران ریز دوره ژوراسیک

سیناپرس: دوره حیات بین 201 تا 145 میلیون سال پیش را دوره ژوراسیک می نامند. در این دوره بود که شمار پستانداران با اندازه کوچک و متوسط رو به فرونی گذاشت. پستانداران اولیه در این دوره از شنوایی و نیز دندان های قوی تری برخوردار شدند. با این حال مطالعه جدیدی که بر روی فسیل این حیوانات به انجام رسیده نشان می دهد که پستانداران ریزنقش و حشره خوار این دوره، در تغذیه خود دست به انتخاب می زدند و تنها به مصرف حشراتی که در برابر خود می یافتند نمی پرداختند.

پژوهشگران به منظور تعیین دقیق تغذیه پستانداران ریزنقش دوره ژوراسیک به بررسی دقیق فسیل های 200 میلیون ساله  استخوان های آرواره و دندان این حیوانات پرداختند. این دانشمندان با استفاده از چندین شیوه نوین به بررسی این فسیل ها که به دو گره اصلی از پستانداران آن دوران تعلق داشتند پرداختند.

این استخوانها و دندانها تنها 2 سانتی متر طول داشتند و به همین دلیل با شیوه های معمول  امکان بررسی دقیق آنها وجود نداشت. به همین منظور، ابتدا با استفاده از تصویربرداری تابش ایکس و نیز سی تی اسکن، بخش های مختلف این فسیل ها بررسی شد. سپس با استفاده از یک نرم افزار رایانه ای این بخشها در کنار یکدیگر قرار گرفت و با استفاده از شیوه ای خاص، میزان قدرت این آرواره ها محاسبه شد.

این مطالعه مشخص کرد که گروهی از پستانداران که Morganucodon نام دارند بیشتر از حشرات با پوست سخت تر نظیر انواع سوسک تغذیه می کردند و در عوض، گروهی دیگر که Kuehneotheriumنامیده می شوند به سراغ خوردن حشراتی با بدنی نرم تر نظیر برخی انواع مگس می رفتند.

جزئیات این پژوهش در نشریه «نیجر» منتشر شده است.

 

 

Discovery: منبع   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا