ارتباط 4G در تونلهای بی انتها

پوشش رادیویی در فضاهای سربسته امری حیاتی است. بدون شک توسعه جاده ای و ریلی در جایی که همواره به تونل و عبور از فضاهای تنگ و سربسته است بدون اتکا به پوشش کامل رادیویی امکانپذیر نخواهد بود. در چنین فضاهایی، تردد هر گونه سیستم حرکتی به مجموعه ای از عملیاتها نیاز دارد که تنها در گروی وجود پوشش رادیویی می توان به آن فکر کرد. از آن مهمتر، حفظ ایمنی و سلامت افرادی که از این طریق جابجا می شوند صرفا به واسطه ارتباطات و عملیاتهای متکی بر شبکه رادیویی امکانپذیر خواهد بود.

به طور کلی وقوع هرگونه اتفاقی در تونلها، به ویژه تونلهای زیرزمینی حتی اگر پای تلفات انسانی در میان نباشد خسارتهای مالی قابل توجهی به همراه دارد. در جریان این اتفاقات حرکت قطارها متوقف شده و هر دقیقه ای که قطاری حرکت نکند، بر شمار مسافران منتظر در ایستگاه افزوده شده و خسارتهای زیادی به شرکتهای مرتبط وارد می شود. در چنین شرایطی، امکان برقراری یک ارتباط باکیفیت کمک زیادی به مهندسان می کند تا هرچه سریعتر اوضاع را به حالت طبیعی بازگردانند.

کارشناسان زیادی در سراسر جهان به لزوم به کارگیری فناوریهای نوین ارتباطاتی در تونلها و فضاهای سربسته تأکید می کنند. همزمان که پروژه های جدیدی در زیر زمین ادامه می یابد، استفاده از ارتباطات اورژانسی و مرتبط با اطفای حریق هم مورد توجه قرار می گیرد و حالا همه به این واقعیت اشاره می کنند که باید از ارتباطات باکیفیت تر مبتنی بر 4G و وای فای بهره گرفت.

در بسیاری از کشورهای جهان انبوهی از پروژه های راه سازی در دست است که در بخش زیادی از آنها این تونلها هستند که به عنوان چالشی ترین بخش کار در نظر گرفته می شوند. در چنین فضاهایی، برقراری ارتباطی باکیفیت یک ضرورت بسیار مهم تلقی می شود که جهت توسعه آن ابزارها، فناوریها و شیوه های متنوعی وجود دارد. استفاده از آنتنهای مخصوص، کابلها، فیبر نوری و ایستگاههای مادر از جمله این موارد هستند. با این حال کارشناسان می گویند که استفاده ترکیبی از این راهکارها به توسعه هرچه بهتر پوشش رادیویی در فضاهای سربسته کمک می کند.

در بحث تونلها و لزوم برقراری ارتباط مناسب، یک نکته مهم وجود دارد. در تونلهایی که طول زیادی ندارند به راحتی می توان از تکرارکننده های off-air استفاده کرد اما وقتی صحبت از یک تونل طولانی 10 کیلومتری می شود دیگر نمی توان دل به چنین روشهایی خوش کرد. یکی از بهترین ابزارهای ارتباطی در این دسته از تونلها picocellها یا همان ایستگاههای تلفنی کوچکی است که در فواصل معینی در حاشیه داخلی تونلها تعبیه شده اند. در گذشته توسعه ارتباطات متکی بر این دستگاهها کاری پرهزینه محسوب می شد اما حالا شرایط فرق کرده است. درحال حاضر در تونلهای جاده ای و ریلی بسیاری از کشورهای جهان از این ابزار کاربردی استفاده می شود و همزمان با توسعه فناوریهای نوین نسل جدیدی از آنها مطرح شده که مبتنی بر 3G و 4G هستند.

برای دسترسی به جدیدترین شماره newelectronics فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا