ارائه افزاره‌ای بدون نیاز به باطری برای تصویربرداری پزشکی

کاربردهای منحصربه فرد امواج تراهرتز، در تصویربرداری پزشکی به و یژه از اعضای داخل بدن است. ضرورت بی خطر بودن چنین ابزاری برای بیمار، لزوم طراحی و ساخت افزاره‌های مولد امواج تراهرتز را ایجاد کرده است.بر این اساس پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس تحقیقاتی را با هدف یافتن روشی نوین برای منابع تراهرتز بدون نیاز به ولتاژ خارجی (باطری) اجرایی کردند.

دکتر محمد کاظم مروج فرشی از محققان این طرح از طراحی افزاره‌ای (ابزار مکانیکی و الکترونیکی) دراین زمینه خبر داد و یادآور شد: در این طرح وسیله‌ جدیدی ارائه کردیم که مستقیما امواج فروسرخ (مادون قرمز) را به امواج تراهرتز تبدیل می‌کند و از پیچیدگی‌های مربوط به تأمین منبع الکتریکی برای راه اندازی افزاره به خصوص در کاربردهای پزشکی می‌کاهد.

به گفته وی حذف منبع ولتاژ خارجی، پنجره‌ای را به سوی کاربردهای نوینی نظیر تصویربرداری ایندوسکوپی در گستره‌ تراهرتز می‌گشاید.

مروج فرشی نوآوری افزاره طراحی شده را در استفاده از میدان درونی پیوند ناشی از اتصال شاتکی برای تولید جریان تراهرتز، به جای مولد ولتاژ خارجی DC دانست و خاطر نشان کرد: این افزاره‌ی مولد تراهرتز، مبتنی بر نانو ساختارهای فلزی قرار گرفته بر روی زیر لایه‌ نیم‌رسانای نوری طراحی شده است.

مروج فرشی یادآور شد: میسر ساختن تصویربرداری پزشکی در درون بدن، بدون نگرانی از احتمال صدمه زدن به بیمار از طریق شوک الکتریکی و حتی محیط‌هایی که مملو از مواد مشتعل شونده هستند، بارزترین دستاورد این کار تحقیقاتی است.

وی به کاربردهای نتایج به دست آمده از تحقیقات اشاره کرد و گفت: این نتایج می‌تواند در حوزه‌های مختلف کاربردی نظیر تصویربرداری پزشکی، سنجش‌های شیمیایی و زیستی، مخابرات فرا پهن باند و نسل پنجم مخابرات بیسیم (5G)، سامانه‌های هوشمند حمل و نقل (ITS) و آزمون‌های غیر مخرب کاربرد داشته باشد.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر محمد جواد محمدزمانی دانش‌آموخته‌ مقطع دکتری از دانشگاه تربیت مدرس، دکتر محمد نشاط عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و دکتر محمدکاظم مروج فرشی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس است و نتایج آن در مجله‌ Optics Letters منتشر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا