زمانی برای رانندگی ماشین‌ها

انویدیا اساسا برای تکنولوژی‌هایش در عرصه‌ بازی‌های رایانه‌ای شهرت دارد اما در سال‌های اخیر شروع به کار روی ماشین‌ها کرده است. این کمپانی در سپتامبر امسال ویدئویی منتشر کرد که در آن یک ماشین به کمک هوش مصنوعی و درست مانند نوجوانی که تازه مشغول یاد گرفتن رانندگی است، رانندگی را ابتدا داخل محوطه یک پارکینگ و سپس در جاده تمرین می‌کند و یاد می‌گیرد.

مرسدس شراکتش با انویدیا را این هفته در CES اعلام کرد اما در حقیقت این دو شرکت سه سال است که با هم همکاری می‌کنند. در این اعلان، «سجاد خان» معاون بخش دیجیتال مرسدس بنز بیان کرد که دو کمپانی محصولات هوش مصنوعی خود را تا پایان سال وارد بازار خواهند کرد. البته که این گفته به معنی ورود ماشین‌های کاملا خودکار به بازار نخواهد بود، اما این اتفاق در آینده ای نزدیک منتظر ما است.

به نظر می‌رسد که مرسدس بنز در تصمیم‌اش برای جهت گیری آینده شرکت و ورود به عرصه هوش مصنوعی تنها نیست. آئودی هم در همین هفته شراکتش با انویدیا را اعلام کرد و سال 2020 را سال ورود ماشین‌های هوش مصنوعی‌اش به بازار خواند. این دو شرکت نمونه آزمایشی آئودی Q7 SUV ، که در چهار روز با استفاده از هوش مصنوعی رانندگی یاد گرفته بود را در CES به نمایش گذاشتند.

بیشتر ماشین‌هایی که درجاتی از رانندگی خودکار را دارند به تکنولوژی‌هایی مثل 3D mapping، LiDAR و Algorithms برای راهیابی در خیابان ها تکیه کرده اند. اما انویدیا رانندگی خودکار را وارد مرحله ای جدید و شاید حتی ترسناک کرده است؛ مرحله‌ای که ماشین در آن به سادگی تنها با تماشای راننده، رانندگی یاد می‌گیرد. اگر به نظرتان این جمله به اندازه فیلم‌های علمی-تخیلی که سالها مشغول تماشای آن بوده‌اید ترسناک به نظر می‌رسد، حق کاملا با شماست!

البته که این تکنولوژی از منظر کسب و کار ترسناک نیست. هوش مصنوعی انویدیا اگر برای بازار مصرف کنندگان عادی مفید باشد، می‌تواند رونق زیادی به صنایع الکترونیک ببخشد.

ابداع انویدیا، نقاط قوت فراوانی دارد که آئودی و مرسدس بنز به درستی آنها را دریافته اند. اما در نهایت این ماشین‌ها با تماشای ما رانندگی را فراخواهند گرفت؛ آینده دیگر پشت در نیست، آینده اینجاست.

علی رنجبران/ روزنامه نگار علم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا