همین حالا استرس را مهار کنید

استرس مفهومی است که با زندگی میلیاردها انسان در سراسر جهان گره خورده و دانستن نکات ساده اما اساسی درباره آن به افراد کمک می کند که به راحتی بر آن غلبه کرده و به دنبال آن راحت تر زندگی کنند. به طور کلی وقتی احساس خطر می کنید که به دنبال آن دچار استرس می شوید چشمها و گوشها پیامهایی به منطقه آمیگدالای مغز می فرستند. این منطقه ژله مانند از مرکز فرماندهی بدن در تصمیم گیری و ارایه واکنشهای احساسی نقش تعیین کننده ای دارد.در ادامه عملکرد آمیگدالا است که تصمیم می گیرد بدن چه واکنشی به شرایط به وجود آمده نشان دهد. پس از آن نوبت به هیپوتالاموس مغز می رسد که بخشی از سیستم عصبی خودکار بدن موسوم به سیستم عصبی سیمپاتیک را فعال ساخته و بدن در موقعیت فرار یا رویارویی با خطر قرار گیرد. در این مرحله ترشح آدرنالین صورت می گیرد که بسیاری آن را با شتاب سنج خودرو مقایسه می کنند. در ادامه جریان خود افزایش یافته و چربی و قند بیشتری آزاد می شود و این یعنی تولید انرژی بیشتر. شش ها به گونه ای عمل می کنند که اکسیژن بیشتری در بدن انباشته شود که به دنبال آن اکسیژن بیشتری به مغز می رسد تا تصمیم گیری برای واکنش به شرایط به وجود آمده صورت گیرد. پس از این مرحله نوبت به سیستم عصبی پاراسمپاتیک می رسد که بدن را به تدریج آرام کند. این کل فرآیند آغاز و پایان استرس است.

بیش از 60 سال است که تحقیقات جامعی درخصوص استرس صورت گرفته و حالا دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که چهار عامل اساسی در بروز استرس تأثیرگذارند. دکتر سونیا لوپین مدیر مرکز مطالعات استرس انسانی در مونترال کانادا به این چهار عامل که به اختصار NUTS نامیده می شود پرداخته و می گوید: تازه گی داشتن یک تجربه خاص نظری روز نخست رفتن به مدرسه یک عامل استرس زاست. همچنین غیرقابل پیش بینی بودن هم انسان را در شرایط استرس آوری قرار می دهد و این وضعیتی است که فرد نمی داند چه اتفاقاتی روی خواهد داد. اینکه فرد خود را به نوعی در معرض تهدیداتی ببیند نیز یک عامل مهم استرس زاست. در واقع فرد می ترسد که شرایط به وجود آمده، توانمندی او را تحت تأثیر قرار دهد و در نهایت احساس از دست دادن کنترل بر شرایط نظیر گیر افتادن در ترافیک موجب می شود که فرد استرس شدیدی را احساس کند. تنفس عمیق، زمزمه کردن، ورزش و خندیدن به فرد کمک می کند که در اولین زمان ممکن خود را در برابر شرایط استرس زا تجهیز کند.

نکته جالب توجه این است که می توان استرس فرد را با بوییدن متوجه شد. در واقع وقتی فردی در شرایط استرس زا قرار می گیرد رایحه ای به طور طبیعی از بدن وی منتشر می شود که در حین ورزش کردن و به رغم تعریق بالای بدن خبری از آن نیست.

دانستن این نکته که استرس واگیردار است به افراد کمک می کند که با دوری کردن از شرایط استرس زا، زندگی شادتری داشته باشند. در سال 2013 تحقیقاتی در آلمان انجام شد که نشان می دهد افرادی که تصاویر یا موقعیتهای استرس را مشاهده می کنند، بی آنکه ارتباطی با آن موقعیت ندارند هم تاحدودی دچار استرس می شوند. نکته جالب دیگر این است که انتقال استرس میان افرادی که یکدیگر را دوست دارند شدیدتر است.

یکی از بهترین شیوه ها جهت غلبه بر استرس دوچرخه سواری است. مطالعاتی در سال 2013 در ژاپن انجام شد که نتایج جالب توجهی را پیش روی محققان قرار داد. بر این اساس مشخص شد 15 دقیقه دوچرخه سواری به فردی که دچار استرس شده کمک می کند تا حال و روز به مراتب بهتری داشته باشد. البته پدال زدن در بازه های زمانی طولانی مدت هر به عنوان یک ابزار مؤثر علیه استرس به شمار می آید. تحقیقاتی در کالیفرنیا انجام شده که بر این اساس افرادی که برای حاضر شدن در محل کارشان به جای دوچرخه از خودروی شخصی یا مترو استفاده می کنند، تا یک ساعت نفسهای کوتاه ترین می کشند که این یکی از نشانه های استرس است و جالب تر اینکه تحقیقاتی 18 ساله در بریتانیا نشان داده افرادی که در طول زندگی شان دوچرخه سواری می کنند زندگی شادتری داشته و راحت تر از سایر افراد می توانند خود را در برابر چالشهای زندگی نگاه دارند.

البته برای همگان امکانپذیر نیست که همواره از دوچرخه استفاده کنند. محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان داده اند اگر راهی جز استفاده از خودروی شخصی نباشد بهتر است ابتدا تصویری از مسیر پیش رو داشته باشیم و برای رسیدن به نقطه مورد نظر برنامه ریزی کنیم تا دچار استرس کمتری شویم.

برای دسترسی به جدیدترین شماره Reader's digest فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا