"همایش رفع خشونت علیه زنان" چالش ها و راهکارها برگزار شد

این همایش در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی با سخنرانی بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری آغاز شد.

در ادامه مراسم شهیندخت مولاوردی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور به اهمیت موضوع خشونت علیه زنان و چند علیتی بودن آن اشاره کرد و افزود: ما تبعیضاتی داریم که قانونی است و بعضی نیز نانوشته است و به چشم دیده نمی شود که تبعیض در عمل است و نابرابری های مداومی وجود دارد که مانعی است دربرابر پیشرفت در بسیاری از حوزه ها.

وی با تاکید بر اینکه خشونت یک امر گریز ناپذیر نیست و می شود از آن پیشگیری کرد به لایحه تامین امنیت زنان دربرابر خشونت اشاره کرد که در دولت یازدهم به جریان انداخته شده است. معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور در پایان سخنانش رسیدن به مرحله ای که چه زنان و چه مردان جامعه زندگی توام با کرامت انسانی داشته باشند را خواستار شد.

دکتر سید مصطفی محقق داماد به عنوان سخنران بعدی خشونت علیه زنان را  در دو حوزه قابل طرح دانست و گفت: یکی از این موارد در حوزه اجتماع و دیگری در حوزه خانواده  است.هرچند ریشه آن می تواند به یک ریشه برگردد و علل و جهات آن هم مشترک است.

وی همچین تاکید کرد: علل و جهات خشونت علیه زنان را می توان به دو جهت یکی علل عملی و دیگری علل نظری برگرداند.علل عملی جامعه ای است که اخلاق در آن رو به انحطاط است ملت ایران که افتخار می کند ملت مسلمان است و تحت تربیت اسلامی قرار دارد و مسلمان شبانه روز چندین بار خدای خود را به مهربانی می خواند چرا نسبت به یکدیگر خشن است و دیگری را تحمل نمی کند ما بنده خدای ارحم الراحمین هستیم ولی این در تربیت ما اثر نکرده است.

دکتر محقق داماد افزود: هدف اصلی دین اخلاق است ما نتوانسته ایم آن را تعمیم بدهیم آموزش و پرورش باید سر افکنده باشد دانشگاه و دانشمندان باید برای نجات اخلاق بسیج شوند.

از دیگر سخنرانان همایش گری لوئیس نماینده سازمان ملل در تهران بود. وی سخنان خود را با اشاره به نقش تمامی افراد در پایان دادن به خشونت آغاز کرد و گفت: باید فرهنگ خشونت را در جهان به چالش کشید ما به عنوان مردان باید نقش خود را در پایان دادن به خشونت علیه زنان بپذیریم دوره ای که تنها زنان دنبال حقوق خود باشند سپری شده و اکنون پسران و مردان بخش بزرگی از فعالیت های توانمند سازی و پشتیبانی از زنان را به عهده گرفته اند.

وی گفت: در سراسر جهان از هر سه زن یک زن از خشونت های جنسی و جسمی رنج میبرد خشونت های جنسی و جسمی علیه زنان هیچ گونه مرز جعرافیایی،اجتماعی و فرهنگی نمی شناسد.

این همایش با برگزاری سه پنل نگرش های حقوقی،نگرش های فرا حقوقی و نگرش های جرم شناختی و بین المللی پایان یافت.

 

خبرنگار: یاسمن فلاح پور

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا