ربات‌هایی با قابلیت خنثی سازی بمب تا امدادرسانی

به گزارش باشگاه خبرنگاران مسابقات دانشجویی ربوکاپ آزاد از 18 فروردین ماه آغاز شد و تا 21 فروردین ماه ادامه دارد در این دوره از مسابقات تیم‌هایی از کشورهای مختلف چون هلند، دانمارک، کانادا، سوئیس، بلژیک و تیم‌هایی از کشورهایی چون آمریکا، کانادا، انگلیس، چین، هند، تایلند و کلمبیا حضور دارند. 
 
در این مسابقات تیم‌هایی از دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند که دانشجویان این دانشگاه دستاوردهای مختلف خود را در زمینه‌های گوناگون چون روبات انسان نما، خودروی خورشیدی هاوین و هواپیمای بدون سرنشین برای رقابت به میدان آورده بودند. 
 
روبات انسان نمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین کاربردهای متفاوتی چون نگه داری از سالمندان واستفاده در بیمارستان دارد اما این روبات در این دوره از مسابقات برای رقابت با روبات‌های فوتبالیست حضور یافت تمام قطعات این روبات توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ساخته شده و در آن پلت فرم‌های آزاد به کار رفته است. 
 
هم چنین از نظر برنامه نویسی در روبات انسان نمای واحد قزوین دانشگاه آزاد از الگوریتم خوبی متناسب با کاربرد آن بهره گرفته شده است. 
 
خودروی خورشیدی هاوین نیز از دستاوردهای دیگر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین است که بدون سوخت و ساز فسیلی و با استفاده از جذب سلول‌های خورشیدی کار می‌کند. 
 
در دهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران در بخش دانشجویی نیز هواپیمای بدون سرنوشین آخر ارائه شد که این هواپیما بدون دخالت انسان هدایت می‌شود و قابلیت عکس برداری و فیلم برداری به صورت آنلاین را دارد این هواپیما تصاویر ارسالی را همزمان با تصویربرداری ارسال می‌کند و تا ارتفاع 8 هزار پا از سطح دریا اوج می‌گیرد. 
 
دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این دوره از رقابت‌ها با ساخت روبات کارمانیا حاضر شده بود که این روبات در هنگام جنگ کاربرد دارد و به خنثی سازی بمب، امدادرسانی و مین‌یابی اقدام می‌کند همچنین قابلیت عبور از سطوح ناهموار را نیز دارا است. 
 
بازوی روباتیک از روبات‌های ارائه شده توسط دانشگاه شهید باهنر کرمان در این رقابت‌ها بود که بر روی این بازوی روباتیک، سنسورهایی نصب شده که به مقاومت حساس بوده و خم شدن دست را شبیه سازی می‌کند. این روبات در زمینه‌هایی چون عمل‌های جراحی از راه دور، محیط های صنعتی و تعمیر در ایستگاه فضایی به کار می‌رود. 
 
دهمین دوره از مسابقات ربوکاپ آزاد ایران 18 فروردین ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز شد و امشب مسابقات پایان می‌یابد.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا