شناسایی گروه ناشناخته‌ای از چربی‌های بدن انسان

به گزارش ایسنا، آن‌ها به دنبال استفاده از این ترکیب در مهندسی‌ کردن داروهای چربی‌سوز هستند که ممکن است در حل معضل چاقی مفرط کمک کنند.

 

چربی ناسالم مرتبط با دیابت و چاقی، چربی سفید نام دارد و حاوی حباب‌های سلولی بزرگی است که به طور قابل‌توجهی فقط انرژی ذخیره می‌کنند.

 

چربی خوب، چربی قهوه‌ای نام دارد که سلول‌های آن‌ بسیار کوچک‌تر بوده و برای تبدیل سریع چربی به انرژی، مجهز به میتوکندری هستند. چربی قهوه‌ای به عنوان «چربی نوزاد» شناخته شده و همچنین در حیواناتی که به خواب زمستانی می‌روند، یافت می‌شود.

 

محققان پیش‌تر می‌دانستند که بزرگسالان نیز چربی قهوه‌ای دارند اما مطمئن نبودند که این همان چربی قهوه‌ای است که آن‌ها با آن متولد می‌شوند یا از نوع دیگری است.

 

در مطالعه جدید، دانشمندان، سلول‌های چربی قهوه‌ای را از دو انسان بزرگسال گرفتند و آن‌ها را شبیه‌سازی کردند. تیم تحقیقاتی پس از تحلیل پروتئینی و ژنتیکی این سلول‌ها دریافت آن‌ها می‌توانند چربی سفید نامطلوب بدن را سوزانده و آن را به چربی قهوه‌ای خوب تبدیل کنند.

 

دانشمندان این چربی را «چربی بژ» (beige fat) نامگذاری کردند و با نتایج بدست‌آمده، آن‌ها هم‌اکنون به دنبال کشف فرآیندی هستند که چربی بژ را به فعالیت وا می‌دارد. هدف نهایی تیم علمی تولید داروهایی است که چربی بد را به چربی خوب تبدیل ‌کنند.

 

جزئیات این مطالعه در مجله Nature Medicine ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا