تیم نکسوس دانشگاه فردوسی از حضور در مسابقات رباتیک جهانی آلمان بازماند

به گزارش ایسنا، تیم نکسوس دانشگاه فردوسی به عنوان یکی از تیم‌های شناخته شده دانشجویی در حوزه رقابت‌های رباتیک تاکنون توانسته رتبه‌های قابل توجهی در مسابقات جهانی کسب کند این تیم سال گذشته تنها تیمی بود که در رقابت‌های رباتیک برزیل از ایران شرکت کرد و توانست رتبه نخست این مسابقات را به دست آورد.

 

در همین رقابت‌ها بود که به دلیل عدم حضور نماینده ایران در برزیل، تیم نکسوس نتوانست جایزه خود را دریافت کند و چندی بعد نیز به دلیل حضور مجازی در این رقابت‌ها، تا سه سال از شرکت در مسابقات رباتیک محروم شد.

 

تیم شبیه‌سازی نکسوس یکی از قدیمی‌ترین تیم‌های شبیه‌سازی ایران و جهان است که از سال 2002 فعالیت خود را آغاز نمود و هرساله به عنوان یکی از تیم‌های برتر مسابقات از لحاظ فنی برای حضور در مسابقات جهانی پذیرفته می‌شود.

 

این در حالی است که پیش از این دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی، در گفت‌وگویی با ایسنا گفته بود: متاسفانه این رقابت‌ها در دورترین نقطه دنیا دنبال می‌شد؛ با این حال دانشگاه فردوسی هزینه‌های شرکت در این رقابت‌ها را در سال قبل در کشورهای ترکیه و پرتقال که میزان آن برای دانشگاه قابل تحمل بود، پرداخت کرد اما رقم پیشنهادی دانشجویان برای شرکت در این دوره بسیار زیاد بود و ما نمی‌توانستیم آن را تامین کنیم.

 

وی تاکید کرده بود که دانشگاه فردوسی بیش از 200 میلیون تومان نمی‌تواند برای انجمن‌های علمی هزینه کند اما پرداخت 110 میلیون تومان برای شرکت در یک مسابقه به هیچ وجه برای ما امکان‌پذیر نیست.

 

کافی یادآور شده بود: اگر احتمال کوچک کردن تیم وجود داشت، شاید می‌توانستیم اقداماتی انجام دهیم؛ با این حال این مساله به آن معنا نیست که ما حمایتی از انجمن‌های علمی نداریم؛ ضمن اینکه برای شرکت این تیم در رقابت‌های برزیل با نهادهایی مانند بنیاد نخبگان و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور نیز مذاکرتی داشته‌ایم.

 

در این مصاحبه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اختصاص بودجه انجمن‌های علمی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرده بود: با این حال ما از بودجه فرهنگی دانشگاه برخی کمک‌ها را به این تشکل‌ها ارائه می‌دهیم؛ کمک‌هایی که معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی می‌دهد 160 میلیون تومان بود که به احتمال زیاد این میزان در سال جاری به 200 میلیون تومان خواهد رسید.

 

هادی کلماتی، سرپرست تیم نکسوس دانشگاه فردوسی، در گفت‌وگویی با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه مسئولان به دلیل عدم وجود تخصص کافی از تیم رباتیک این دانشگاه حمایت لازم را نمی‌کنند، گفت: این مساله باعث نمی‌شود انگیزه دانشجویان کم شود مسئولان به دلیل اینکه بیشتر فارغ‌التحصیل رشته‌های نظری هستند و به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، این تیم را به ­صورت رسمی قبول ندارند.

 

وی به عدم حضور این تیم در مسابقات جهانی آلمان که در اردیبهشت ماه 94 برگزار می‌شود، اشاره و عنوان کرد: از ایران فقط تیم دانشگاه صنعتی شریف، به ­دلیل برخورداری از امکانات کافی و حمایت‌های لازم در این مسابقات شرکت می‌کند.

 

کلماتی با اشاره به مقام سوم این تیم در مسابقات جهانی برزیل گفت: به دلیل عدم حمایت و با هماهنگی مسئولان مسابقه به صورت مجازی در این رقابت‌ها شرکت کرده و توانستیم بین تیم‌های خوبی که شرکت کرده بودند، مقام سوم را به دست بیاوریم.

 

سرپرست تیم نکسوس دانشگاه فردوسی اضافه کرد: برای مسابقات برزیل هزینه‌ها برآورد و در اختیار مسئولان قرار داده شد، ولی فقط دو میلیون تومان بودجه برای شرکت در این مسابقات به این تیم اختصاص داده شد به این دلیل که مبلغ بسیار کمی بود ترجیح دادیم در این مسابقات به صورت مجازی شرکت کنیم.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه در مسابقاتی که اجازه داده می‌شود تیم‌ها به ­صورت مجازی شرکت کنند، اگر تیمی مقام بیاورد، جایزه به آن تیم تعلق نمی‌گیرد و اولویت با تیم‌هایی است که در این مسابقات شرکت کرده­‌اند.

 

کلماتی با بیان اینکه در جلساتی که با رئیس و معاونان دانشگاه داشتیم، به نتایج خوبی نرسیده‌ایم، اظهار کرد: متاسفانه برای مسئولان دانشگاه جایگاه این تیم و کمک‌هایی که می‌تواند به ارتقای سطح علمی دانشگاه در جهان و کشور کند، روشن نیست.

 

سرپرست تیم نکسوس دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه برای دو سیستم آزمایشگاه شبیه‌سازی 10 میلیون بودجه، توسط مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه در نظر گرفته شده بود، گفت: این بودجه خیلی دیر و به سختی به دست ما رسید و مجبور شدیم این مبلغ را از گروه کامپیوتر قرض بگیریم.

 

وی با بیان اینکه هر سال توسط کمیته جهانی رباتیک، کشور میزبان این مسابقات انتخاب می‌شود، عنوان کرد: کد و پیش‌نمایش هر تیم به کمیته مسابقات فرستاده می‌شود و در صورت قبول طرح، حق شرکت در مسابقات به آن تیم داده می‌شود و اگر تیم پذیرفته شده در مسابقات حضور نیابد محروم می‌شود.

 

کلماتی ادامه داد: در مسابقات دو سال پیش هلند، تیم دانشگاه فردوسی در مرحله پیش نمایش به عنوان فنی‌ترین تیم انتخاب شد اما به دلیل عدم حمایت نتوانستیم در این مسابقات حضور یابیم و طبق قانون تا سه سال از حضور در رقابت‌های جهانی محروم شدیم؛ در تلاش هستیم تا این محرومیت لغو شود.

 

وی با اشاره به پیشنهاد 100 میلیون تومانی یکی از دانشگاه‌ها به این تیم تصریح کرد: شرط آن‌ها این بود که ما با اسم این دانشگاه در مسابقات جهانی شرکت کنیم؛ این پیشنهاد به دلیل اینکه کاری غیراخلاقی بود، توسط ما رد شد.

 

سرپرست تیم نکسوس دانشگاه فردوسی تصریح کرد: اواخر دوره ریاست قبلی دانشگاه، این پیشنهاد را به اطلاع رئیس دانشگاه رساندیم و وی هم قول همکاری لازم را داد تا بتوانیم حضوری قوی در مسابقات داشته باشیم اما وقتی به شروع مسابقات نزدیک شدیم هیچ حمایتی از ما صورت نگرفت و نتوانستیم در این مسابقات شرکت کنیم.

 

وی با بیان اینکه در مسابقات اپن دو سال پیش تهران، توانستیم مقام‌های قابل قبولی را کسب کنیم، عنوان کرد: بعد از مسابقات فاکتور هزینه‌های شرکت در مسابقات را در اختیار مسئولان قرار دادیم اما حتی هزینه‌های مربوط به میهمان‌سرای خود دانشگاه به ما پرداخت نشد.

 

کلماتی افزود: مسابقات امسال تهران اپن از دیروز در حال برگزاری است و در راند اول که دیروز برگزار شد، توانستیم مقام سوم را کسب کنیم و دو راند بعدی هم امید زیادی برای کسب مقام داریم.

 

وی با اشاره به اینکه دو تیم شرکت کننده دانشگاه دراین مسابقات، از مهارت‌های لازم برخوردار هستند، تاکید کرد: پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم مقام سوم را در بخش سه بعدی مسابقات کسب کنیم.

 

سرپرست تیم نکسوس دانشگاه فردوسی تیم‌های آمریکا و چین را بخت‌های کسب مقام اول و دوم بخش سه بعدی مسابقات دانست و عنوان کرد: اعضای تیم تمام تلاش خود را می‌کنند تا بهترین مقام را به دست بیاورند.

 

وی اضافه کرد: در بخش دو بعدی هم تیم‌ها رقابت تنگاتنگی دارند و در این بخش هم سعی می‌کنیم حداقل مقام سوم را کسب کنیم. این مساله با توجه به اینکه دانشگاه فردوسی به تنهایی بیش از 90 انجمن علمی دارد، منطقی به نظر می‌رسد که نتواند از پس تمام هزینه‌های این تشکل‌ها برآید.

 

سرپرست تیم نکسوس دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: با توجه به بودجه‌های محدود دانشگاهی شاید بهتر باشد انجمن‌های علمی به سمت جذب حامیان مالی خارج از دانشگاه حرکت کنند اتفاقی که برخی از انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی پیش‌تر آن را تجربه کرده و به نتایج خوبی نیز رسیده بودند. این مساله علاوه بر تامین هزینه‌های فعالیت‌های انجمن‌های علمی، می‌تواند در راه‌یابی محصولات دانشجویان به بازار و تولید ثروت نیز موثر باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا