تشكيل اتحاديه راديو تلويزيوني آسيا

 این اتحادیه از سال 1964 شروع به کار کرده و با هدف همکاری، هماهنگی، فعالیتهای مشترک و رایزنی در حوزه های برنامه ای، فنی، آموزشی، ورزشی، حقوقی و نیروی انسانی درمیان اعضا در جهت تقویت و توسعه رادیو تلویزیونهای منطقه آسیا – اقیانوسیه فعالیت می کند. این اتحادیه با 3 میلیارد مخاطب در کشورهای مختلف بزرگترین و گسترده ترین تشکل رادیو تلویزیونی در جهان به شمار می‌رود. Asia- Pacific Broadcasting Union اتحادیه رادیو و تلویزیونی آسیا- اقیانوسیه (Asia- Pacific Broadcasting Union) سازمانی تخصصی و غیرانتفاعی است. اعضای این اتحادیه شامل 55 عضو دائم در 37 کشور، 6 عضو انجمنی در 5 کشور و 56 عضو وابسته در 23 کشور می باشد. اعضای دائم ABU، سازمان‌های رادیو و تلویزیونی رایگان ملی درمنطقه آسیا – اقیانوسیه هستند. سازمان‌های رادیو تلویزیونی استانی، سازمانهای رادیو تلویزیون غیررایگان و سازمانهای رادیو تلویزیونی ملی در سایر بخشهای جهان در زمره اعضای پیوسته قرار می گیرند و سازمانهای مرتبط با رادیو تلویزیون ها نیز که مایلند با ABU ارتباط داشته باشند در گروه عضویت وابسته قرار می گیرند.

اتحادیه ABU در میان هشت اتحادیه رادیو تلویزیونی جهان مقام سوم را در اختیار دارد اما بزرگترین منطقه جمعیتی را پوشش می دهد. منطقه آسیا- اقیانوسیه در اساسنامه ABU به کشورها و مناطقی از آسیا و اقیانوسیه اطلاق می شود که بین طولهای جغرافیایی 30 درجه شرقی و 170 درجه غربی قرار دارند. این منطقه روی نقشه از ترکیه در غرب آغاز می شود و تا ساموا در شرق امتداد می یابد، همچنین از روسیه در شمال به زلاندنو در جنوب منتهی می شود.

این اتحادیه یک رئیس منتخب و سه نایب رئیس دارد که در دوره های سه ساله خدمت می کنند. دبیرخانه ABU در کوالالامپور پایتخت مالزی مستقر است و بیش از 30 کارمند دارد که 12 نفر از آنها متخصصان رادیو تلویزیونی هستند و از میان اعضای ABU در این منطقه انتخاب شده‌اند. رئیس دبیرخانه از سوی مجمع عمومی منصوب می‌شود و فعالیت‌های خود را به شورای اجرایی و مجمع عمومی گزارش می‌کند. دبیرکل به مسائل مربوط به مدیریت، کارکنان، روابط عمومی و امور بین‌الملل، مسائل مالی و نظام های اطلاعاتی رسیدگی می‌کند. ABU با اتحادیه رادیو تلویزیونی منطقه‌ای در دیگر بخش‌های جهان در زمینه مسائل مشترک همکاری می‌کند و بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی برای آگاهی از تازه‌ترین تحولات در رادیو تلویزیون‌های عمومی ارتباط نزدیکی دارد.

 

منبع:راسخون

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا