ابتکار: تعیین ساز و کارهای اجرایی مطالعات ارزیابی زیست محیطی ضروری است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: علاوه بر لزوم انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی، ضرورت دارد ساز و کارهای اجرایی مطالعات نیز مشخص و تعیین شود تا نتایج مثبت مطالعات در مراحل ساخت و بهره برداری پروژه های توسعه ای کشور به ویژه در مرحله حساس و مهم ساخت به صورت ملموس و آشکار باشد.

به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در نشست بررسی چالش ها و راهکارهای حفظ محیط زیست استان های ساحلی جنوبی با اشاره به جلسه ای که با حضور رئیس دولت یازدهم و هیات وزیران مسائل زیست محیطی جزیره قشم مورد بررسی قرار گرفته بود، گفت: رئیس جمهوری با تاکید بر اهمیت حفظ جنگل ها و مناطق حفاظت شده حرا، از فعالیت های عمرانی که تبعات زیست محیطی برای این منطقه دارد ابراز نگرانی کرد.

وی ضمن بازگویی برخی مسائل و نگرانی های مطرح شده در جلسه در این خصوص، اظهار داشت: برخی فعالیت های عمرانی مانند احداث پل می تواند با اثرگذاری بر حرکت آب و در نتیجه رسوبات آب تهدیدی برای جنگل ها و مناطق حفاظت شده حرا باشد.

معاون رئیس جمهوری افزود: احداث پل، جاده، اسکله، راه آهن و بسیاری دیگر از طرح های توسعه ای دیگر بدون در نظر گرفتن تبعات زیست محیطی آنها می تواند اثرات منفی بسیاری بر این حوزه ارزشمند داشته باشد.

وی با ابراز خرسندی از تصمیم رئیس جمهوری پس از بحث و بررسی های صورت گرفته در جلسه، گفت: مقرر شد که طرح های توسعه ای و عمرانی در جزیره قشم بدون تایید طرح از سوی سازمان حفاظت محیط زیست انجام نشود.

ابتکار اضافه کرد: همچنین مقرر شد که تمام بارگذاری های صنعتی در جزیره قشم با تایید سازمان حفاظت محیط زیست و تنها محدود به زون (منطقه) صنعتی باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست این تصمیم و جهت گیری رئیس دولت یازدهم را نشان از اهمیت محیط زیست برای وی دانست.

** مناطق آزاد از قوانین محیط زیست استثنا نیست

معاون رئیس جمهوری عضویت و حضور جدی و فارغ از کلیشه های معمول و بی تاثیر سازمان حفاظت محیط زیست در شورای عالی مناطق آزاد را از دیگر اقدامات برای حفظ محیط زیست استان های ساحلی جنوبی برشمرد و گفت: اعلام رسمی اکبر ترکان مشاور عالی رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مبنی بر مستثنی نبودن این مناطق از قوانین سازمان حفاظت محیط زیست بسیار ارزشمند است.

وی با ابراز خرسندی از همراهی دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بسیاری از مدیران این مناطق با سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: اگرچه این مناطق از مزیت های اقتصادی متفاوتی برخوردار هستند اما در قوانین محیط زیستی با سایر نقاط کشور برابر هستند.

** تاکید بر بر لزوم سرمایه گذاری و پیشرفت اقتصادی کشور

ابتکار ضمن تاکید بر لزوم سرمایه گذاری و پیشرفت کشور در حوزه اقتصادی به ویژه بهره گیری اقتصادی از دریای عمان، گفت: همین لزوم توسعه اقتصادی کشور، ضرورت اهمیت دقت سازمان حفاظت محیط زیست در مطالعات و ارزیابی های محیط زیستی مناطق را چند برابر می کند.

وی با یادآوری اهمیت ابعاد امنیتی و اقتصادی سرمایه گذاری جمعیتی و اقتصادی در سواحل دریای آزاد برای ایران، خاطرنشان ساخت: مدیران کل استان ها موظف هستند با حضور مستمر و موثر خود در شوراهای برنامه ریزی استان ها و نظارت کامل بر استقرار واحدهای مختلف اعم از اقتصادی، نظامی و نفتی و رعایت استانداردهای زیست محیطی از سوی آنها میان توسعه و محیط زیست ارتباطی موثر برقرار کرده و کشور را در مسیر توسعه پایدار قرار دهند.

معاون رئیس جمهوری آمایش سرزمین متشکل از ارزیابی زیست محیطی و ضوابط استقرار صنایع و واحدهای مختلف را مهم ترین عامل برای حرکت در مسیر توسعه پایدار دانست و گفت: این مهم تنها با نظارت و تسلط کامل مدیران کل حفاظت محیط زیست استان ها بر طرح های توسعه ای استانی مسیر است و البته این اقدامات نباید منجر به فرصت سوزی در منافع ملی کشور شود.

وی با اشاره به کمبود آب و آلودگی های متعدد ایجاد شده در فلات مرکزی، اظهار داشت: بنا بر نگاه آمایش ملی اجبار به سوق دادن مباحث توسعه ای کلان و ملی به سمت سواحل داریم و از این رو سواحل جنوبی با سرعت توسعه ای بسیار تندی مواجه هستند که همین امر ضرورت آمادگی و تسلط آن ها بر ارزیابی زیست محیطی و ضوابط استقرار بسیار حائز اهمیت است.

ابتکار اجرای طرح های مدیریت مناطق، تالاب ها و مناطق حفاظت شده را از دیگر ضرورت های مهم در سراسر کشور به ویژه استان های ساحلی جنوبی برشمرد و خواستار اهتمام جدی در این خصوص شد.

وی تاکید کرد: کمی کردن اهداف پیش رو و تدوین و تنظیم تقویم کاری و روند حرکتی کمکی بسیار مهم برای حفظ محیط زیست هم راستا با توسعه اقتصادی در کشور است.

این جلسه با حضور معاونان محیط زیست دریایی، انسانی و طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین مدیران و کارشناسان این معاونت و مدیران کل حفاظت محیط زیست استان های ساحلی جنوبی برگزار شد.

در پایان این نشست یک روزه جمع بندی از مباحث و نظرات مطرح شده در جلسه به عنوان برنامه اقدام در این حوزه به تصویب حاضران رسید.