دنیای شگفت‌انگیز خرس‌های قطبی برای کودکان

یکی از سنت‌های رایج در پایان سال مرور سال قبل از زوایای مختلف است. در سالی که گذشت بازار کتاب در جهان بازاری پر جوش و خروش بود و عناوین متعددی از کتاب‌های مهم در حوزه‌های مختلف به انتشار رسیدند.

در این مجموعه از یادداشت‌ها و در طی چند هفته پیش رو سیناپرس به مرور و معرفی برخی از کتاب‌های برجسته حوزه علم برای عموم می‌ ‌پردازد که مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفته‌اند.

 

خرس قطبی –The Polar Bear

نویسنده: جنی دزموند (Jenni Desmond)

ناشر: Enchanted Lion Books (November 15, 2016)

 

در دنیای شگفت‌انگیزی زندگی می‌کنیم که از یک سو، علم، جان و جهان ما را می‌سازد و جلا می‌دهد و از سوی دیگر تنها زیست‌گاه ما و محیطی که در آن زندگی را تجربه می‌کنیم با خطرات بی‌شماری دست به گریبان است.

ما آخرین نسلی بودیم که در تاریخ این سیاره همراه با برخی از گونه‌های جانوری بر این خاک گام نهادیم و در همان روزهایی که ما نفس می‌کشیدیم، آن‌ها برای همیشه سیاره ما را ترک کردند و به خاطره‌ای دور دست برای آیندگان بدل شدند.

در این جهان و به خصوص در دوران ما که انکارگرایی، سکه رایج زمانه شده است و حتی گاه باید به این سوال بدیهی پاسخ داد که چرا دانستن بهتر از جهالت و آگاهی بهتر از بی‌خبری است و در زمانه‌ای که انقلاب عظیم دنیای دیجیتال و صنایع سرگرمی بهانه‌های متعددی در اختیار کودکان و نوجوانان قرار داده‌اند تا فرصت مطالعه و آگاه شدن خویش را به امور دیگری اختصاص دهند، انتشار کتاب‌هایی که در عین جذابیت بتواند مفاهیم علمی را به این نسل تازه، که قرار است در دنیایی پرخطر و شگفت، زندگی خود را ادامه دهد، کاری است کارستان.

جنی دزموند، یکی از افرادی است که دست به چنین کاری زده است. او که سال گذشته با انتشار کتاب نهنگ آبی، یکی از بهترین کتاب‌های علمی برای کودکان سال‌های اخیر را خلق کرد، امسال به سراغ پادشاه سپیدپوش شمالگان رفته است و راوی داستان خرس‌های قطبی شده است. او بار دیگر موفق شد تا جادوی خود را تکرار کند و امسال نیز کتاب او در زمره یکی از بهترین کتاب‌های علمی سال قرار گرفته است.

دزموند فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد در رشته طراحی کتاب از مدرسه هنر کمبریج در انگلستان است. کتاب‌های او بارها و بارها به زبان‌های مختلف ترجمه شده است. او که جوایز زیادی را به خود اختصاص داده و در سال 2015 نامش در زمره یکی از استعدادهای درحال درخشش در رشته تصویرسازی در انگلستان نام برده شد، در سال 2016 با انتشار خرس قطبی به درخشش خود ادامه داد.

کتاب خرس قطبی نه تنها در زمره پرفروش‌های روزنامه نیویورک‌تایمز قرار گرفته است که عنوان بهترین کتاب مصور کودکان سال را در این فهرست به خود اختصاص داده است.  اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره جنی دزموند هستید، می‌توانید به وب‌سایت شخصی او در این نشانی مراجعه نمایید.

در این کتاب، دزموند، داستان دخترکی را رویات می کند که در ابتدای داستان کتابی را از کتابخانه خود بر می دارد. کتابی که او انتخاب می‌کند دست بر قضا همین کتابی است که شما در حال خواندن آن هستید: خرس قطبی.

این دخترک با مطالعه این کتاب با دنیای شگفت‌انگیز و غریب زندگی خرس‌های قطبی آشنا می‌شود و در عین حال مسائل علمی درباره زندگی عجیب این موجودات با شکوه را می‌آموزد. مواردی مانند اینکه چرا خرس‌های قطبی به تنهایی خو کرده‌اند. اینکه در زیر پوشش سفید آنها پوستی سیاره وجود دارد. اینکه چطور آن‌ها نوعی عینک آفتابی درونی دارد که چشمانشان را دربرابر بازتاب کورکننده نور خورشید از روی برف‌های قطبی محافظت می‌کند و اینکه چطور می‌توانند از فاصله‌ای بسیار دور بوی شکار خود را استشمام کنند.

این کتاب و مجموعه‌ای که این کتاب تا کنون دومین اثر آن به شمار می‌رود در زمانه بسیار مهمی شروع به انتشار کرده است. در زمانه‌ای که خطرات محیط‌زیستی از یک سو به اوج رسیده است و از سوی دیگر تحولات جدید در سپهر سیاسی جهان و به خصوص انتخاب دولت ترامپ در آمریکا که ممکن است فعالیت‌ها برای حفاظت از محیط زیست را با چالشی جدی مواجه کند.

در این دوران،  انتشار آثاری که نوجوانان، کودکان و معلمان آن‌ها را بیشتر و بیشتر در زمینه محیط‌زیست و خطرهای پیش روی آن و اهمیت علم و دانش آگاه و آن‌ها را از نظر دانایی و آگاهی علمی تواناتر کند، بیش از هر زمانه‌ای ضروری به نظر می‌رسد.

تصویر سازی و روایت جذاب دزموند این کتاب را نه‌تنها برای کودکان که برای بزرگسالان هم به سفری شگفت‌انگیز و جذاب بدل کرده است.

 

 

پوریا ناظمی/ روزنامه نگار علم

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا