تولید انبوه روبات پرنده در دانشگاه آزاد قزوین کلید خورد

به گزارش ایرنا از ستاد اطلاع رسانی دهمین مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران 2015، دکتر احمد فخاریان در حاشیه برگزاری این دوره از مسابقات گفت: کار تولید انبوه روبات پرنده دردانشگاه آزاد اسلامی قزوین آغاز شده و مکاتباتی هم با شهرداری و سازمان های دیگر داشته ایم و در تلاش هستیم نمونه صنعتی این نمونه از روباتها را تولید و روانه بازار کنیم.

وی در تشریح مشخصات این روبات پرنده اظهار داشت: روبات پرنده از چهار موتور پروانه دار تشکیل شده که به آن چهار ملخه هم می گویند که با تنظیم سرعت چرخش موتورها، ارتفاع و موقعیت روبات کنترل می شود. 

فخاریان امنیت بالاتر و امکان و قابلیت مانور بیشتر را از مزایای روبات پرنده در مقایسه با بالگرد ذکر کرد و ادامه داد: در این مسابقات برای روبات های پرنده، ماموریت های مختلفی تعریف می شود که براساس نوع ماموریت، روبات از زمین و مکان مشخصی بلند می شود، در یک نقطه ثابت می ماند، از یک پنجره عبور می کند، وارد یک فضا دیگری که موانعی در آن وجود دارد می شود و مسیری با نوار رنگی مشخص شده که خلبان با استفاده از صفحه نمایش (مانیتور) باید این مسیر را دنبال کند، بدون این که به زمین برخورد کند.

وی افزود: در محیط مسابقه تعدادی حروف و عدد انگلیسی و چهره افراد مشهور روی زمین و ستون ها قرار گرفته که روبات باید از طریق دوربین های خود آنها را تشخیص دهد، عکس بگیرد و در سیستم، آن چهره یا حرف را مشخص کند و روبات باید همه این کارها را بدون برخورد با موانع و تونل ها طی کند، حمل بار هم بخشی دیگری از ماموریت این روبات ها محسوب می شود.

سرپرست تیم روبات پرنده MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین خاطرنشان کرد: در لیگ روبات پرنده سه نوع مسابقه داریم؛ نوع اول دید مستقیم است که خلبان از نزدیک زمین را مشاهده می کند و آسان ترین نوع ماموریت است که کمترین امتیاز را هم دارد. 

وی یادآور شد: در نوع دوم رقابتهای این بخش (First person) خلبان هیچ دیدی به زمین ندارد و در یک اتاق کاملا بسته قرار می گیرد و با استفاده از یک صفحه نمایش و دوربین های موجود روی روبات، آن را هدایت می کند.

فخاریان ادامه داد: دشوارترین و پیشرفته ترین ماموریت در این لیگ، حالت خودگردان است که روبات باید براساس اطلاعات کسب شده از محیط از طریق دوربین و سنسورها، موقعیت خود را تشخیص و تمام ماموریت ها را به صورت اتوماتیک انجام دهد.

وی درخصوص کاربرد روبات های پرنده نیز گفت: این روبات ها جزء روبات هایی هستند که بیشترین کاربرد را در زندگی و صنعت دارند و در حوزه های نقشه برداری، عکسبرداری و جابجایی اجسام در مناطق صعب العبور مورد استفاده قرار می گیرند و برای شهرسازی و امور نظامی نیز می توانند کاربردهای فراوانی داشته باشند.

سرپرست تیم روبات پرنده MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین توضیح داد: می توانیم در نقاط مرزی با استفاده از روبات های پرنده مرزهای کشور را به صورت دائم و دقیق تحت نظر داشته باشیم یا برای حمل غذا و دارو و امدادرسانی در حوادث مانند زلزله و سیل از آنها استفاده کنیم.

دهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران 2015 از 18 فروردین ماه با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس دانشگاه آزاد اسلامی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد و امروز ( جمعه ) به کار خود پایان می دهد.

تعداد 345 تیم از ایران و 12 کشور جهان شامل هلند، سوییس، کانادا، پاکستان، انگلیس، آلمان، چین، مکزیک، آمریکا ، هند، تایلند، مصر،بلژیک و کلمبیا در مسابقات امسال حضور دارند. 

این رقابتها در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی و در لیگ های شبیه ساز دوبعدی و سه بعدی فوتبال، فوتبالیست اندازه کوچک و متوسط ، روبات های خانگی و صنعتی، فوتبال دانش آموزی آزاد، فوتبال دانش آموزی سبک وزن، روبات های مین یاب کنترل از راه دور، روبات های مین یاب هوشمند کوچک و متوسط ، روبات های پرنده و روبات های زیردریایی برگزار می شود که لیگ روباتهای پرنده امسال به مسابقات اضافه شده است.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا