اکتشاف از درون بدن تا سیاره ای دیگر برای ادامه حیات

شنزن در جنوب چین واقع شده و باید آن را مثال بارزی از ابرشهرهای مدرن و در حال رشد به شمار آورد. این کلانشهر که پل ارتباطی میان هنگ کنگ و سرزمین اصلی چین نیز به شمار می آید به عنوان «شهر کارخانه های دنیاسازی» نیز شهرت دارد زیرا در این منطقه بزرگ که در واقع مجموعه ای از چند منطقه شهری کوچک است هر چه فکر کنید تولید و ارایه می شود. از مواد غذایی گرفته تا تجهیزات پیشرفته الکترونیکی در کارخانجات شنزن تولید می شود و به همین دلیل این شهر مورد توجه بسیاری از صاحبان صنایع در سراسر جهان قرار گرفته است. این روزها بسیاری از محققان جوان خود را از سراسر جهان به شنزن می رسانند تا در محیطی ارزان که برای تبدیل ایده به محصولات تجاری فراهم شده، تولیدات مورد نظرشان را ارایه کنند. با این همه صنعت غذا در شنزن رونق ویژه تری دارد به طوریکه تمامی آنهایی که به هر دلیل همکاری تجاری و فناورانه با شنزن دارند و یا به عنوان گردشگر راهی آن می شوند معتقدند که در این کلانشهر هر چه دلتان بخواهد برای خوردن پیدا می شود.

غول آسمان همان هواپیمای غول پیکری است که تقریبا می تواند هر چیزی را در خود جای داده و حمل کند چون این هواپیما بسیار بزرگ است. بوئینگ C-5 Super Galaxy متعلق به نیروی هوایی آمریکا هم اکنون غول پیکرترین هواپیمای این کشور به شمار می آید که جدیدترین نسخه C-5 ها و ساخت شرکت لاکهید مارتین به شمار می آید. این هواپیماها از سال 1968 کار خود را آغاز کرده اند و طی این مدت مدلهای متنوعی از آنها ساخته و برای اهداف مختلفی راهی آسمانها شده اند. از حمل زیردریایی های روباتیکی گرفته تا جابجایی کودکان ویتنامی در سال 1975، استفاده های گوناگونی از این نوع سیستم پروازی می شود. این بوئینگ کاربردهای زیادی داشته و در زمره خاص ترین هواپیماهای جهان قرار می گیرد. جالب اینکه از آن برای حمل قطعات مختلف شاتلهای افسانهای که هم اکنون بازنشسته هستند نیز استفاده می شده است. بخشهای مختلفی این هواپیما از جهات گوناگون باز شده تا قطعات بزرگ قرار گرفته در آن به راحتی خارج شود. در عین حال کشتی های پرنده نیز که همواره در زمره سیستمهای پروازی جذاب و سؤال برانگیز به شمار می آمده اند نیز به عنوان غولهای آسمان شناخته می شوند که P-971 یکی از آنهاست. این نوع سیستمها عمدتا برای امور تحقیقاتی به کار گرفته می شوند.

رشد دوباره اندامها در مارمولکها همواره برای دانشمندان حیرت انگیز بوده است. اینکه قسمتی از بدن این جانور به هر دلیل جدا شده و پس از مدتی دوباره رشد کند عامل مهمی برای ایجاد جرقه های هیجان انگیز در ذهن بسیاری از دانشمندان بوده است. آنها این پرسش را مطرح می کنند که آیا این امکان وجود دارد که چنین فرآیندی در انسانها نیز صورت پذیرد؟ رشد اندامهای مختلف در انسان همچون سایر جانداران مربوط به عملکرد سلولها و اتفاقاتی است که  در درون آنها روی می دهد. دانشمندان کشف کرده اند که سلول بر اساس مکانیسمی پیچیده می داند که چطور رشد کند. تحقیقات بیشتر در این زمینه نشان داده است که انتشار سیگنالهایی خاص در درون سلول این مکانیسم را هدایت می کند. شاید دانشمندان بتوانند با دستیابی به رموز نهفته در این سیگنالها و همچنین بهره گیری از تازه ترین یافته های دانش ژنتیک گامی جدی در این عرصه بردارند که در این صورت زندگی میلیونها تن در سراسر جهان متحول خواهد شد.

سفر به منظومه ای دیگر و شروع زندگی در یک سیاره دیگر که شباهتهایی به زمین داشته باشد. این یک رؤیای همیشگی برای بشر بوده که هر چه زمان می گذرد و فناوریهای جدیدتری ارایه می شود، از یک رؤیای فانتزی فاصله گرفته و رنگ و بوی جدی تری به خود می گیرد. فرض کنید در سال 3017 قرار داریم، یعنی یکهزار سال بعد و قرار است خود و اعضای خانواده تان راهی سفر بی بازگشت سیاره Proxima Centauri b شوید. این سیاره یک جرم فضایی در منظومه دیگری است که دانشمندان متوجه شده اند نزدیک ترین سیاره قابل سکونت به زمین است. این یک سفر بسیار مخاطره خواهد بود که طی آن مسافت قابل توجه 25 تریلیون مایلی طی می شود. قطعا برای زنده ماندن و ادامه حیات راحت، کارهایی همچون حفاری در معادن و جستجو برای آب با استفاده از پیشرفته ترین فناوریها صورت می گیرد. البته این تصور هیجان انگیز برای یکهزار سال آینده مطرح شده و ممکن است تا آن مدت اتفاقات دیگری در زمین و فضا روی داده و برنامه مهاجرت انسان از زمین به سایر سیارات قابل سکونت دستخوش تغییرات عمده ای شود.

برای دسترسی به جدیدترین شماره POPULAR SCIENCE فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

مترجم: مهدی پیرگزی