مطالعه استخوان فک با ویژگی انسان مدرن و نئاندرتال

چندی پیش یک استخوان فک با دو خصیصه انسان مدرن و انسان قدیم در غاری واقع در کوه های Annamite در شمال لائوس ، جایی که در سال 2009 جمجمه قدیمی ترین فسیل های انسان مدرن در جنوب شرقی آسیا پیدا شده بود ، کشف شد .

این جمجمه ای که در غار شناخته شده و مشهور تام پا لینگ (Tam Pa Ling) پیدا شده تاریخ مهاجرت انسان مدرن به این منطقه را به زمانی بین 46000 تا 63000 سال پیش باز می گرداند . به نظر می رسد قدمت استخوان فک مذکور که در اواخر سال 2010 کشف شده ، با قدمت جمجمه یکی باشد .

لورا شاکلفورد (Laura Shackelford) از دانشگاه ایلینوی (University of Illinois) ایالات متحده امریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : به طور باورنکردنی این فک دارای مخلوطی از صفات انسان مدرن و اجداد انسان باستانی ، نئاندرتال ها است . ترکیب معمولی آناتومی انسان مدرن همچون وجود یک چانه بیرون زده ، با ویژگی های شایع از اجداد باستانی انسان ، نئاندرتال ها همانند استخوان بسیار ضخیم برای نگهداری دندان های آسیاب ، شکل و خصوصیات این استخوان فک را تشکیل می دهند .

این مساله باعث شد تا لورا شاکلفورد به همراه فبریک دمتر (Fabrice Demeter) از موزه ملی تاریخ طبیعی پاریس مطالعات جدید خود را در رابطه با این فسیل ها آغاز کنند . شاکلفورد در این رابطه چنین توضیح می دهد : غار تام پا لینگ (Tam Pa Ling) یک سایت استثنایی است چرا که مهاجرت زودهنگام انسان مدرن و اقامت آن ها در بخش شرق آسیا را در طیف گسترده ای از آناتومی نشان می دهد .

او در ادامه می گوید : این کشف ، نظریه خارج از آفریقا (Out-of-Africa theory) در ریشه انسان مدرن را بیش تر از مدل منطقه سازی چند گانه پشتیبانی می کند. با توجه به قدمت فسیل ها ، این استخوان می تواند نشان دهنده اجداد مستقیم اولین مهاجران به استرالیا باشد . اما این مساله همچنین امکان دارد که سرزمین اصلی آسیای جنوب شرقی تقاطع اصلی به مسیرهای چندگانه مهاجرت بوده باشد .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا