گزارش بررسی گنجینه 2 هزار و 700 ساله سکائی

یک کتاب تازه منتشر شده نشان می دهد که باستان شناسان دانشگاه Cardinal Stefan Wyszyński در ورشوی لهستان ، با همکاری فرهنگستان علوم این کشور و دفتر امور باستان شناسی ساکسونی (Saxony)  سایت پنهانی را با یک گنجینه طلای سکایی در 130 سال پیش کشف کرده اند .

قدمت این گنجینه طلای سکایی که گنجینه Witaszkowo  نامیده می شود ، به قرن ششم پیش از میلاد باز گشته و شامل یک سپر زینتی شکل ، یک آویز ، یک کمان ماهی شکل به همراه تیردان ، یک شمشیر کوتاه سکایی ، یک خنجر و اتصالات غلاف شمشیر بوده است .

به نظر می رسید که این لوازم به یک رهبر سکایی تعلق داشته باشد که در یک مبارزه در غرب لهستان کشته شده و به دست مردم محلی افتاده باشد اما تیم تحقیقاتی فوق الذکر ، پس از پژوهش ها و بررسی های مختلف به این باور دست پیدا کردند که این ابزار هرگز مورد استفاده قرار نگرفته اند ، در نتیجه ممکن است که این گنجینه یک هدیه از سوی سکاها به رؤسای محلی بوده باشد .

قابل توجه است که این سایت از یک محوطه محصور شده تشریفاتی (ceremonial spring walled) که با سنگ پوشیده شده و در آن صدها کاسه شبیه ظروف نوشیدنی یونانی و مهره های شیشه ای که ممکن است از منطقه دریای سیاه آمده باشد ، کشف شده است .

منطقه محوطه محصور شده تشریفاتی با سنگ ، سنگفرش شده بود و بقایای یک پل چوبی که این محوطه را به یک آتشدان بزرگ متصل می کرد ، در آن به چشم می خورد .   

این تیم تحقیقاتی با سرپرستی Zbigniew Kobyliński به پژوهش های گسترده دست زده بودند و نتایج قابل توجهی نیز به دست آوردند . سرپرست این تیم در رابطه با این گنجینه می گوید : این کشف به ما اجازه داد تصورات پیشین را رد کنیم . پیش از این تصور می شد  گنجینه Witaszkowo  غنائم به دست آمده از جنگ توسط مردم محلی در طول درگیری با مهاجمان سکایی بوده و یا از قبر یک رهبر سکایی به دست آمده باشد .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا