بررسی ژنوم بیماری سل در مومیایی های قرن هجدهم

در بررسی های ژنتیکی که بر روی بدن هشت مومیایی طبیعی از یک دخمه دویست ساله مجارستانی انجام شده، چهارده ژنوم بیماری سل به دست آمده است .

مارک پالن (Mark Pallen) از دانشکده پزشکی دانشگاه وارویک (Warwick) در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد : تجزیه و تحلیل میکروبیولوژیکی از نمونه های بیماران سل معاصر معمولا نوع منفرد از سل (tuberculosis) را در هر بیمار گزارش می کند. در حالی که مطالعات ژنتیکی که تیم تحقیقاتی ما  روی این هشت نمونه مومیایی انجام داده اند ، گونه های متفاوت سل را نشان می دهد . پنج مومیایی از هشت مومیایی ، دارای بیش از یک نوع سل بوده اند . قابل ملاحظه است که در یکی از آنها سه گونه متمایز سل به دست آمده است .

لازم به ذکر است که دانشمندانی از دانشگاه بیرمنگام ، دانشگاه کالج لندن و موزه تاریخ طبیعی مجارستانی در بوداپست با این تیم تحقیقاتی همکاری کرده اند . آن ها تکنیک و روشی به نام metagenomics را برای شناسایی گونه های مختلف دی ان ای سل به کار برده اند . در این مطالعات ، همچنین  همچنین تاریخ منشاء اصل و نسب انواع سل که معمولا در اروپا و امریکا و در اواخر دوره روم وجود داشته ، پیدا کرده اند .

سل (Tuberculosis) یک بیماری عفونی شایع و در بسیاری از موارد ، مرگبار است . این بیماری توسط گونه‌ های مختلف میکرو باکتریا ایجاد می شود . سل به طور معمول به ریه‌ ها حمله می‌ کند اما بر بخش ‌های دیگر بدن نیز اثر گذار است . افرادی که عفونت سی فعال دارند ، به وسیله  سرفه ، عطسه و یا بزاق خود ، عوامل بیماری زا را از طریق هوا منتقل می‌ کنند .

مارک پالن در این رابطه چنین توضیح می دهد : " با نشان دادن منشا تاریخی می توان با دقت اصل و نسب معاصر این عوامل را ترسیم کرد . ما این مساله که در اوایل دوره اروپای مدرن ، تداوم سرایت یک بیماری که از دوران پیش از تاریخ  ، قلب اروپا را درگیر کرده بود را غیر محتمل می شماریم . "