تلاش می کنیم ذهنیت های اشتباه را شناسایی کنیم

حجت الاسلام احمد مبلغی در این نشست گفت: اگرچه برگزاری این کنفرانس نقطه شروعی برای فراخوان همه علوم و افکندن نگاهی تخصصی از زاویه های علمی است ولی تلاش می کنیم تا آن دسته از ذهنیت های اشتباه را که در علوم اسلامی لانه گزیده و به بروز اختلاف منجر می شود، شناسایی کنیم.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: برخی ذهنیت ها بیشترین سهم را در تولید خشونت داشته است که به عنوان نمونه می توان به برداشت اشتباه از هجرت و جهاد اشاره کرد، یا برخی مفاهیم اجتماعی و دینی به دلیل عدم تبیین، باعث شده کج اندیشان مجالی برای مانور فهم خاطی و غلط خود پیدا کنند و با سوء برداشت از متون دینی فاجعه ای را بوجود آورند که امروز منطقه شاهد آن است و ممکن است ابعاد گسترده تری نیز پیدا کند.
رییس کنفرانس مبارزه با افراط گرایی وظیفه این تبیین را به عهده حوزه های علمیه و دانشگاه های اهل سنت و شیعه دانست و گفت: اولویت این مراکز علمی خارج کردن این مفاهیم از فضای آلوده است و با ارائه تعریفی دقیق می توانند راهگشا باشند.

وی همچنین گفت: کاستی های موجود در علوم دینی از جمله در فقه که هنوز به بسیاری از این موضوع ها پرداخته نشده و همین مساله باعث ظهور خلاء های اساسی دینی و مبتنی بر علوم دینی به منظور استفاده سوء و بروز فتوا انگاشته ها شده است.
مبلغی با بیان این که کنفرانس مبارزه با افراط گرایی به دنبال مشخص کردن این خلاء ها و کاستی هاست، اظهار داشت: ویروس افراطی گری در این خلاء ها و شکاف ها رشد پیدا می کند و فاجعه می آفریند و افراط گرایان از کاستی های دانش اسلامی سوء استفاده می کنند.
وی از مفاهیم غایب در فقه نام برد و به واژه هایی همچون اعتدال امت، تشابه مذهبی، تفاهم علمی، گفت و گوی بین مذاهب، گفت و گوی بین ادیان، امت و همزیستی اشاره کرد.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: در این همایش به مساله طائفه گری از همین منظر و به عنوان یک بیماری می پردازیم و اگرچه موضوع طائفه یک امری گریزناپذیر است ولی طائفه گری یک بیماری و سم مهلک برای جامعه بشری و ندیدن مصالح اسلام است.
وی با تاکید بر موضوع طائفه گری پرداختن به این موضوع را نیازمند برگزاری یک همایش مستقل دانست.


 

ضرورت شناخت ریشه های افراط گرایی
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی از ضرورت نگاه علمی به مساله افراط سخن گفت و اظهار داشت: افراطی گری به ویژه با ابعادی که امروز پیدا کرده، ریشه های تاریخی، اجتماعی، روانی، سیاسی و ناروافهمی دینی دارد و لذا باید علت ایجاد افراط گرایی در جهان اسلام کشف شود و تمام عوامل و ریشه های مختلف این پدیده شناسایی شود.
وی یکی از بهترین راهکارها در این زمینه را ایجاد یک مطالعات جامع از منظر علوم مختلف دانست و گفت:‌ خاستگاه و جایگاه نقطه عزیمت مبارزه با خشونت باید مطالعات دانشی باشد و هر فعالیت دیگری بر پایه این مطالعات پاسخگو خواهد بود.
مبلغی خواستار بسیج علمی مطالعات عالمانه بر پایه علوم مختلف شد و گفت: در این صورت می توانیم با خشونت و افراط گرایی مبارزه کنیم و علومی همچون جامعه شناسی، روان شناسی، آینده پژوهی، جغرافیا، تاریخ، فقه و حقوق و همچنین تفسیر در این زمینه راهگشا خواهد بود.
وی به ضرورت همکاری حقوقی کشورهای مسلمان اشاره کرد که با دستاوردی علمی می تواند در این راستا به مردم منطقه کمک کند.

تاکید بر غنای علمی در کنفرانس مبارزه با افراط گرایی 
محمدعادل ضیایی دبیر علمی همایش مبارزه با افراط گرایی گفت: در این همایش که به غنای علمی آن تاکید داریم محورهای مفاهیم و اصول مبارزه با افراط گرایی، تحلیل محتوایی اصطلاحات خارج شده از اسلام و تفسیر مجدد صحیح آن ها و همچنین آسیب شناسی علوم انسانی از نظر میزان ارتباط آن با افراط گرایی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی افزود: ایده شکل گیری این کنفرانس از سال گذشته آغاز شد تا از نظر علمی به تدوین عوامل افراط گرایی بپردازیم و راه مبارزه با آن را بررسی کنیم.
این استاد دانشگاه گفت: پس از تشکیل دبیرخانه این کنفرانس، علاوه بر جذب اعضای هیات علمی برای استخراج محورهای همایش از افراد صاحبنظر خواستیم تا مقالاتی را در این زمینه تالیف کنند و پژوهشگران نیز بر اساس فراخوان اعلام شده، مقالاتی را به دبیرخانه ارسال کردند.
وی افزود: در این همایش از نویسندگان مقالات برتر تجلیل خواهد شد و مقالات برگزیده در کتابی منتشر خواهد شد.
ضیایی از برپایی هفت نشست مقدماتی با همکاری دانشگاه بغداد در عراق، دانشگاه پیام نور در گرگان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، موسسه مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و دانشگاه ادیان و مذاهب قم خبر داد.
وی از برپایی چهار پنل و کارگاه آموزشی در زمینه های مسائل فقهی، مسائل جامعه شناسی، روان شناسی و روابط بین الملل خبر داد و گفت: بیش از 20 میهمان خارجی در این کنفرانس حضور دارند که 14 مقاله از سوی پژوهشگران داخلی و هفت مقاله خارجی نیز ارائه خواهد شد و برخی از این نویسندگان به سخنرانی خواهند پرداخت.

کنفرانس علوم انسانی و دینی؛ مبارزه با افراط گرایی چهارشنبه هشتم دیماه با حضور میهمانانی از کشورهای عراق و تونس و همچنین پژوهشگران و اندیشمندان داخلی در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می شود.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا