گردشی در بزرگترین مزارع برق بادی جهان

تولید برق با تکیه بر انرژی باد به صنعتی بزرگ تبدیل شده که بسیاری از کشورهای جهان را درگیر خود کرده است. در واقع این روزها در بسیاری از کشورهای جهان شاهد چرخش پره های غول پیکری هستیم که هرچه بیشتر بچرخند وابستگی مردم آن کشورها به منابع آلاینده تولید انرژی نظیر سوختهای فسیلی را کمتر می کند. این نگرش تا آن حد پیش رفته که هم اکنون طیف گسترده ای از صنایع و فناوری های مرتبط با مزارع تولید برق از انرژی باد ارایه شده است.

نگاهی دقیق تر به این دسته از مزارع گویای نکات جالب توجهی است. مجله تخصصی «انرژی» به معرفی 10 مزرعه بزرگ تولید برق از انرژی باد در سراسر جهان پرداخته است. در ابتدای این فهرست مزرعه 6 هزار مگاواتی گانژوی چین دیده می شود. این مزرعه برق بادی در سال 2012 به رکورد خیره کننده ای در زمینه تولید انرژی پاک دست یافت به طوریکه محاسبات دقیق نشان می داد که برق تولید شده در این مزرعه فراتر از کل برق بادی تولید شده در سراسر بریتانیا بوده است. مزرعه بادی گانژو بزرگترین مزرعه بادی از مجموع شش مزرعه عظیم برق بادی است که این روزها در گوشه و کنار چین در دست ساخت است. این پروژه عظیم تا سال 2020 تکمیل می شود که خروجی آن تولید 20 هزار مگاوات برق خواهد بود. چین برای ساخت این مجموعه مزارع بادی بودجه هنگفت 20 میلیارد دلاری خرج می کند.

اما در بین این 10 مزرعه عظیم بادی، سهم آمریکا بیش از هر کشور دیگری است. این کشور 6 مزرعه بادی در این فهرست دارد که مرکز انرژی بادی «آلتا» با ظرفیت 1548 مگاوات، بزرگترین آنها محسوب می شود. آلتا که پس از گانژو، بزرگترین مزرعه برق بادی دنیا محسوب می شود در کالیفرنیا واقع شده و جالب اینکه همچنان مراحل رشد و توسعه خود را طی می کند زیرا قرار است تا سال 2040 به ظرفیت تولید 3 هزار مگاواتی برسد با این حال همچنان فاصله بسیار زیادی با گانژوی چین خواهد داشت. آلتا در آینده و با رسیدن به حد نصاب مورد نظر سازندگانش، برق حدود 45 هزار خانه را تأمین خواهد کرد.

هند هم به عنوان یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین کشورهای جهان در فهرست 10 مزرعه بزرگ برق بادی جهان دو سهمیه دارد. پارکهای بادی ماپاندال و جایسالمر هند در زمره بزرگترین مزارع تولید برق بادی دنیا قرار دارند. ظرفیت این مزارع برق بادی به ترتیب 1500 و 1064 مگاوات است. هند با جمعیتی درحدود یک میلیارد و 250 میلیون نفر از جمله کشورهای نیازمند به منابع انرژی به شمار می آید. شمار قابل توجهی از جمعیت این کشور در روستاها پراکنده شده اند و این یعنی اتصال این جمعیت بزرگ به شبکه برق سراسری کاری دشوار و بسیار پرهزینه است. از این رو دولت هند استراتژی توسعه همه جانبه مزارع تولید برق از توربینهای بادی را در دستور کار خود قرار داده است. بدین ترتیب جمعیت چشمگیر روستاهای هر منطقه، برق مورد نیازشان را از یکی از این مزارع تأمین می کند. همین نگرش موجب شده که  در هند فناوریهای مرتبط با توسعه مزارع تولید برق از توربینهای بادی پیشرفت چشمگیری پیدا کنند.

در ادامه این فهرست، 5 مزرعه تولید برق بادی دیگر مستقر در آمریکا به چشم می خورد که این خود نشان از سرمایه گذاری کلان این کشور در صنعت تولید برق از توربینهای بادی دارد. مزرعه بادی شفردز فلت با ظرفیت 845 مگاوات، روسکو با 781.5، فلاور ریج با 750، هورس هالو با ظرفیت 735.5 و کاپریکورن ریج با ظرفیت 662.5 مگاوات برق در زمره بزرگترین مزارع تولید برق از باد در دنیا قرار دارند. مزرعه برق بادی شفردز فلت در سال 2012 و با بودجه 2 میلیارد دلاری راه اندازی شد. این مجموعه با همکاری و حمایت گوگل کار خود را آغاز کرده است. مزرعه برق بادی روسکو نیز که در زمان آغاز به کار، بزرگترین مجموعه در نوع خود در دنیا به شمار می آمد در تگزاس واقع شده و مثال بارزی از رونق این صنعت در این نقطه از خاک آمریکا محسوب می شود.

مزرعه برق بادی فانتانل رومانی نیز یکی دیگر از بزرگترین مجموعه های تولید برق از توربینهای بادی در سراسر دنیا به شمار می آید و از این حیث می توان آن را نگین درخشان صنعت برق بادی در قاره سبز به شمار آورد. این مزرعه ظرفیت 600 مگاواتی داشته و در مجموع سهم 10 درصدی در تولید انرژیهای پایدار رومانی را به خود اختصاص داده است. برای طراحی و راه اندازی این مجموعه بزرگ 1.5 میلیارد دلار هزینه شده است. در این مزرعه بالغ بر 240 توربین بادی که با تکیه بر پیشرفته ترین فناوریهای مرتبط با این صنعت ساخته شده اند سر به آسمان کشیده و همواره در حال تولید برق پاک هستند. بانک سرمایه گذاری اروپا به عنوان یکی از عالی ترین نهادهای مالی قاره سبز، وام 200 میلیون یوریویی به سازندگان این مجموعه اعطا کرده است که این امر نشان از اهمیت و اعتبار مزرعه برق بادی فانتانل رومانی دارد.

 

برای دسترسی به آخرین شماره از جدیدترین شماره Energy Digital فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا