آنتی بادی مناسب برای درمان HIV کشف شد

درمان HIV با یک آنتی بادی می تواند سطح این ویروس را در بدن افراد، حداقل به صورت موقت، کاهش دهد. این راهکار که ایمن سازی غیر فعال نامیده می شود، با دخالت آنتی بادی هایی صورت می گیرد که وارد سلول های خونی افراد می شوند. آزمایشات گسترده ای بر روی انسان ها در حال انجام است و محققان امیدوارند این راهکار بتواند در پیشگیری و درمان HIV نقش بسزایی داشته باشد.

در حال حاضر، 4 دوز مختلف از این آنتی بادی که به نام 3BNC117 شناخته می شود بر روی 29 فرد مبتلا در آمریکا و آلمان در حال آزمایش و بررسی است.بر اساس نتایجی که تاکنون به دست آمده است در 8 شرکت کننده که با بالاترین دوز درمان شده بودند، مقدار ویروس بین 250-8 برابر به مدت 28 روز کاهش یافت.

البته آزمایشات بسیار زیادی برای مشخص کردن اثرات طولانی مدت و عملی بودن این راهکار باید انجام شود.

ایدز(  AIDSیا سندرم نقص ایمنی اکتسابی (Acquired immune deficiency    نوعی بیماری است که دردستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود.بیماری ناشی از ویروس HIV دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول (عفونت حاد) فرد ممکن است برای مدت کوتاهی بیماری شبه آنفلوآنزایی را تجربه کند. به همین دلیل معمولاً این بیماری تا یک دوره طولانی بدون هیچ علائمی دنبال می‌شود که به این مرحله از بیماری، دوره نهفتگی گفته می‌شود. هر چقدر که بیماری پیشرفت یابد، تداخل بیشتری با دستگاه ایمنی بدن پیدا می‌کند و باعث می ‌شود که افراد به عفونت‌ هایی مانند عفونت فرصت ‌طلب و تومور دچار شوند، البته معمولاً در افرادی که دستگاه ایمنی آنها به خوبی عمل می‌کند تاثیرگذار نیست. در نهایت بیماری زمانی وارد مرحله سوم یا ایدز خواهد شد که شمار سلول‌های CD4  T به کمتر از ۲۰۰ سلول در هر میکرولیتر برسد.

مواردی مانند هزینه درمان با استفاده از چنین راهکاری از جمله نکته های قابل توجه محققان است. همچنین، محققان بر این باورند که این آنتی بادی به تنهایی نمی تواند HIV را درمان کند و باید ترکیبات دیگری نیز به آن افزوده گردد.

گزارش کامل این مقاله در مجله Nature به چاپ رسیده است.