انجمن های علمی برتر سال ۹۵ معرفی شدند

به گزارش علمنا، رتبه بندی که پس از گذشتن از چندین فیلتر و ارزیابی، انجمن های موفق را معرفی می کند. البته معرفی انجمن های برتر به معنی کم کاری یا عدم موفقیت انجمن های دیگر نیست؛ بلکه، براساس ضوابط، انجمنی که حایز شرایط بیشتری طبق آیین نامه معاونت پژوهشی وزارت علوم باشد، به عنوان انجمن برتر معرفی می گردد.

به همین منظور با اعظم مرادزاده ، کارشناس ارزیابی انجمن های علمی وزارت علوم به گفت وگو نشستیم.
مرادزاده در ابتدا از دسته بندی انجمن های علمی گفت: انجمن های علمی در ۶ گروه تخصصی دسته بندی می شوند. تاسال گذشته، براساس آیین نامه معاونت پژوهشی وزارت علوم انجمن ها طبقه بندی شده و یک انجمن در راس قرار می گرفت که در هفته پژوهش در آذرماه از این انجمن تقدیر می شد. امسال، برنامه هفته پژوهش تغییر کرده و تنها از پژوهشگران و فناوران برگزیده تقدیر به عمل آمد و انجمن برتر در فهرست قرار نداشت.
وی ادامه داد: کارگروه ارزیابی، امسال، پس از نظارت و ارزشیابی، از هرگروه تخصصی، انجمنی را به عنوان انجمن برگزیده معرفی نمود که به شرح زیر است:

گروه علوم پایه: شورای خانه های ریاضیات
گروه فنی ومهندسی: انجمن مهندسی گاز
گروه علوم انسانی: انجمن اقتصاد شهری
گروه کشاورزی: انجمن علوم خاک
گروه بین رشته ای: انجمن ایمنی زیستی
گروه هنر: انجمن فرش

مرادزاده در ادامه توضیح داد: سال گذشته انجمن مهندسی گاز، به عنوان انجمن برتر در هفته پژوهش معرفی شد که البته معرفی انجمن برتر، پس از ارزیابی ۴ ساله فعالیت انجمن ها صورت می پذیرد. امتیازات و رتبه بندی کامل انجمن ها در سال ۹۵، تا ۱۵ دی ماه روی سایت کمسیون انجمن های علمی قرار می گیرد. این رتبه بندی براساس نگاه کمسیون به عملکرد انجمن ها و مطابق فعالیت های آنان در سال ۹۴ می باشد.
کارشناس ارزیابی انجمن های علمی وزارت علوم توضیح داد: پس از آنکه انجمن های برتر معرفی شدند، کمسیون انجمن های علمی از این انجمن ها، در قالب سه فعالیت عمده، حمایت می کند. اولین مورد مربوط به پرداخت بودجه به انجمن ها می شود. براین اساس، بودجه انجمن های علمی مطابق با امتیاز آنها، تقسیم بندی می شود و ردیف بودجه هر انجمن را این امتیازات مشخص می کنند.
وی تاکید کرد: به همین دلیل، ارزیابی و امتیاز دهی به فعالیت انجمن های علمی با دقت خاصی صورت می پذیرد همچنین انجمن ها را در ۴ گروه A تا D تقسیم بندی می کنیم که گروه ای به عنوان برترین گروه می تواند سه نشریه مستقل و دو نشریه همکاری با دانشگاه های کشور را به چاپ برساند و مجوز آن توسط وزارت علوم صادر می شود.
مرادزاده ادامه داد: یکی دیگر از حمایت ها معرفی انجمن برتر در هفته پژوهش بود که امسال این امر محقق نشد اما انجمن برتر با شرایطی نظیر اینکه در ۴ سال اخیر، به عنوان انجمن برتر شناخته نشده باشد، انتخاب می گردد.
وی در پایان گفت: پس ازاعلام و تکمیل مدارک توسط انجمن های علمی، فرآیند ارزیابی با شاخص هایی نظیر مرجعیت علمی، توسعه تعاملات علمی، تعاملات بین المللی و فعالیت های خلافانه انجام می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا