تا 2020 روسیه 9 ماهواره مخابراتی نظامی جدید پرتاب خواهد کرد

سیناپرس: به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود ترافیک مخابراتی نظامی روسیه به چهار برابر افزایش پیدا کرده و سرعت متوسط انتقال داده به هشت مگابیت بر ثانیه برسد.

به نقل از منابع باز، روسیه هم‌اکنون بیش از 100 ماهواره در مدار دارد که دو سوم آنها دارای استفاده نظامی یا دارای کاربردهای دوگانه هستند.  در دهه 1990 میلادی دارایی‌های نظامی روسیه در مدار به دلیل کمبود منابع مالی رو به کاهش گذاشت اما با روی کار آمدن ولادیمیر پوتین و وعده او برای احیا این رویکرد، منظومه‌های ماهواره‌ای نظامی روسیه بار دیگر مورد توجه قرار گرفت.

 

کار روی یک سامانه فضاپایه اخطار موشکی نیز در میان برنامه‌های اخیر نظامی روسیه دیده می‌شود. به گفته وزیر دفاع روسیه، این سامانه جانشین سامانه اخطار موشکی دوران شوروی سابق خواهد شد.

ماهواره های مخابراتي با هدف دريافت، تقويت و ارسال مجدد طيف راديويي از محدوده امواج الكترومغناطيس به فضا فرستاده مي‌شوند.

این نوع ماهواره‌ها معمولا در مدار زمين‌ آهنگ و زمین ثابت (ژئو) و يا مدار مولنيا قرار مي‌گيرند. اما در سامانه‌هاي مخابراتي جديد، ناوگان‌هايی از ماهواره‌هاي مستقر در مدارهاي كم‌ارتفاع زميني (لئو) نيز در زمينه مخابرات فعاليت مي‌كنند.

مخابرات ماهواره‌اي به عنوان عضو مكملي در كنار فناوري انتقال اطلاعات از طريق كابل‌هاي مسي، فيبرهاي نوري و يا مخابرات راديويي عمل مي‌كند. اين ماهواره‌ها همچنين براي كاربران متحرك مانند كشتي‌ها و هواپيماها كه استفاده از فناوري‌هاي ديگر مانند به‌كارگيري كابل براي آنها غيرعملي و ناممكن است، خدماتي حياتي ارائه مي‌دهند.

مدار زمين‌ آهنگ یا ژئو با ارتفاعي حدود 35800 كيلومتر از سطح زمين، براي كاربردهاي مخابراتي بسيار مناسب است، زيرا آنتن‌هاي زميني كه بايد مستقيما به سمت ماهواره نشانه بروند، در مورد اين نوع ماهواره‌ها بدون نياز به تجهيزات پرهزينه ويژه رديابي ماهواره مي‌توانند عملكرد بالايي داشته باشند. مدار زمین ثابت نیز دارای همین مشخصات است و با شیب صفر درجه نسبت به خط استوا قرار دارد. به خصوص براي مواردي مانند پخش مستقيم تلويزيوني كه نياز به تعداد زيادي آنتن زميني است، صرفه‌جويي در هزينه تجهيزات ايستگاه زميني در مقابل هزينه‌هاي پرتاب ماهواره به مدار زمين‌ثابت بسيار چشمگير است.

البته قرار دادن ماهواره در مدار كم‌ارتفاع زميني كم‌هزينه‌تر از پرتاب ماهواره به مدار زمين‌ آهنگ بوده و به دليل نزديك بودن ماهواره به زمين، قدرت سيگنال كمتري مورد نياز است (قدرت سيگنال با مجذور فاصله رابطه عكس دارد، بنابراين اين كاهش در فاصله‌هاي زياد بسيار چشمگير خواهد بود). از اين رو، بين تعداد ماهواره‌ها و هزينه آنها بايد حالت بهينه انتخاب شود.

لازم به ذكر است كه ميان تجهيزات ماهواره‌اي و ايستگاه زميني در دو نوع ماهواره ژئو و كم‌ارتفاع زميني تفاوت زيادي وجود دارد.

مدارهاي مولنيا نیز ، بيضي بسيار كشيده‌اي با شیب حدود 5 درجه نسبت به خط استوا هستند. به دلیل ویژگی های خاص، ماهواره‌هاي عملياتي در مدار مولنيا براي تبادل اطلاعات راديويي در عرض‌هاي شمالي و جنوبي زمين كارآمد هستند. ماهواره واقع در مدار مولنيا قادر است به مدت هشت ساعت در هر چرخش مناطق شمالي كره زمين را پوشش دهد. به اين ترتيب، مي‌توان با سه ماهواره مولنيا پوششي پيوسته را در يك محدوده جغرافيايي فراهم آورد. اين ماهواره‌ها عموماً براي خدمات مخابراتی بر فراز روسيه استفاده مي‌شوند. كاربرد ديگر اين نوع ماهواره‌ها در سامانه‌هاي راديويي متحرك است تا هنگام حركت ماشين‌ها در مناطق شهري حتي با وجود ساختمان‌هاي بلند نيز، ارتباط مناسبي برقرار شود.

اسپاتنيك1 که توسط شوروي سابق در سال 1957 به فضا پرتاب شد، نخستین ساخته دست بشر  بود كه مرزهاي فضا را به روي بشر گشود. این ماهواره نخستين سيگنال‌هاي راديويي را براي اولين بار از فضا به زمين مخابره كرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا