تولید توت فرنگی در ارتفاعات

شنگرو یاو (Shengrui Yao) در مطالعه ای در ماه فوریه سال 2015 توضیح داد تداوم و شدت هوای سرد و خشک در مناطق مرتفع تولید میوه را سخت می کند و ممکن است که کشاورز در طول 10 سال کاهش درخت فقط 5 یا 6 عدد سیب بتواند برداشت کند. راه حل کشاورزان برای ادامه کار کشاورزی در این مناطق، محدود به تغییر دانه ها و محصول مورد نظر برای کاشت می شد. شنگرو یاو و تیم تحقیقاتیش با مورد مطالعه قرار دادن توت فرنگی راه حل های جدیدی را برای پرورش در مناطق کوهستانی جنوب آمریکا ارائه داده اند.

محققان برای بررسی پرورش توت فرنگی به عنوان گزینه ای برای کاشت در مناطق مرتفع و خاک با PH بالا، 16 بوته توت فرنگی را در دو سیستم پرورش مجزا مورد بررسی قرار دادند. توت فرنگی به خاطر بازدهی سریع و سادگی در تولید می تواند گزینه خوبی باشد ولی تاخیر در رسیدن فصل بهار، کاهش محصول را به همراه دارد. محققان می گویند دو سیستم پرورش برای توت فرنگی ها برای تحمل خاک با PH بالا معرفی کردند.

آزمایشات برای دو سیستم پوشیده شده با پلاستیک مشکی BP و کاشت ردیفی MR  در سال های 2011 تا 2014 صورت گرفته است. این آزمایش ها به منظور محاسبه مقدار تحمل میوه در برابر مقدار PH خاک و زنده ماندن در زمستان انجام گرفته است.

نتایج نشان داد در بعضی از انواع توت فرنگی در برابر PH بالا خاک مقاومت زیادی دارند و بهترین رشد را در منطقه با ارتفاع زیاد را داشته اند ولی وجود آهک در بعضی از مناطق در رشد توت فرنگی اختلال ایجاد می کند.

تجزیه و تحلیل محققان در مورد دو سیستم پوشیده شده با پلاستیک مشکی BP و کاشت ردیفی MR نشان می دهد که محصول نهایی در سیستم پوشیده شده با پلاستیک مشکی کمتر از کاشت ردیفی است. در مدت سه ساله تحقیق، محققان برای سیستم BP دو بار محصول در سال را پیش بینی می کنند در صورتی که برای سیستم MR حداقل سالی سه بار برداشت محصول قابل برآورد است.

محققان در این مقاله می گویند کشاورزان با در نظر گرفتن زمین مناسب و تعدادمنسب بوته و مدیریت  سرمای سخت و PH خاک می توانند محصول توت فرنگی را به خوبی برداشت کنند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا