گزارش تصویری و تحلیل فنی بقعه سید ابو جعفر چابکسر

بقعه سید ابو جعفر ابیض و در روستای میان ده شهر چابکسر واقع شده است و ساختمان بنای آن جدید است . بخش گنبد خانه بنا دارای پلانی هشت ضلعی به صورت مستتر در میان  فضای اصلی با پلان مستطیل و از جنس آجر با ملات سیمان در بدنه ساخته شده است .

پلان بقعه مستطیل و به طول 11 و عرض 8 متر است . ورودی بنا در سمت شمال قرار دارد و ایوان آن با دیواره های نرده ای مشبک احاطه شده است . اندازه اتاق گنبدخانه 330×370 سانتیمتر است . ازاره این اتاق به ارتفاع 73 سانتیمتر با کاشی شش ضلعی فیروزه ای پوشیده شده است.

صندوق حرم با تزئینات کنده کاری و کتیبه هایی از آیات قرآنی به خط نسخ به دستور سلطان محمد کیا ساخته شده و تاریخ 855 هجری قمری بر آن دیده می شود .  

بقعه دارای دو مناره جدید و گنبدی سیمانی است . داخل بنا نیز جدید و نمای سنگ مرمر دارد . در این بنا هیچ نشانه ای از آثار دوره ایلخانی به چشم نمی خورد و تنها دری قدیمی در قابی شیشه ای در بقعه وجود دارد . این در دارای دو لنگه در ابعاد 110 × 163 سانتیمتر است که در سمت شمال مجموعه قرار گرفته است . در دو طرف این در دو ستون چوبی با کتیبه وجود دارد که نام سازنده و کاتب نوشته ها به چشم می خورد. خط کتیبه اثر محمد کاظم کاتب طالقانی و سازنده آن استاد قلی توبنجانی  به تاریخ 1319 هجری قمری مقارن با پادشاهی مظفرالدین شاه قاجار است  .

قدیمی ترین کتیبه موجود در بنا مربوط به سال 842 هجری قمری اثر استاد علی ابن استاد ابراهیم تمجانی است که به دستور سید محمد کیا و یحیی قاضی  و نایب احمد  و کاتب المعروف حاجی محمد ساخته شده است .

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمد حسینی – دانشجوی دکترا باستان شناسی  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا