تولید یک پادتن قوی برای سرکوب ویروس اچ‌آی‌وی

 مولکول 3BNC117 در آزمایشگاه از یک پادتن طبیعی قدرتمند که در یک درصد انسان‌های آلوده به اچ‌آی‌وی تولید می‌شود، شبیه سازی شد.

نکته خاص در مورد این پادتن‌ها آن است که علیه بیش از 80 درصد از گونه‌های اچ‌آی‌وی فعالیت کرده و بسیار قوی هستند. اما کارآزمایی‌ها نشان داد که 3BNC117 در برابر 195 مورد از 237 گونه اچ‌آی‌وی فعال است.

به گزارش ایسنا،محققان این مولکول را در بدن 29 داوطلب تزریق کردند که از این میان، 17 فرد به اچ‌آی‌وی مبتلا بوده و 12 تن سالم بودند. هر داوطلب یک تزریق داخل وریدی را در دوزهای بین یک تا 30 میلی‌گرم در هر کیلوگرم وزن بدن دریافت کرده و برای 56 روز تحت نظارت قرار گرفتند.

هشت داوطلبی که به آن‌ها بالاترین دوز دارو داده شده بود، کاهش چشمگیری در حدود 300 برابر را در میزان اچ‌آی‌وی خونشان نشان دادند. بار ویروسی پس از حدود یک هفته در میزان حداقلی خود قرار داشته و به مدت چهار هفته در حالت «کاهش چشمگیر» بود.

در چهار نفر از هشت سوژه دریافت کننده دوز بالا، بار ویروسی پس از هشت هفته آزمایش، در کمتر از سطح آغازین باقی ماند اما چهار فرد دیگر متاسفانه در برابر پادتن مقاوم شدند.

میلیون‌ها نفر در جهان به اچ‌آی‌وی مبتلا بوده و به مصرف روزانه داروهای ضد رتروویروسی تکیه دارند که از تکثیر ویروس جلوگیری می‌کند، اما آن را درمان نمی‌کند.

به گفته محققان، اگرچه این نتایج نویدبخش هستند، اما مولکول 3BNC117 برای تجاری‌سازی آماده نیست. دانشمندان در گام بعدی به این آزمایش خواهند پرداخت که آیا 3BNC117 می‌تواند به بیماران در زمان توقف درمان ضد رتروویروسی کمک کند و اینکه اثر آن در ترکیب با این داروها چگونه خواهد بود.

نتایج این دستاورد در مجله نیچر منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا