نبود تحقیقات کافی در زمینه خاک یکی ازمعضلات کشور است

 به گزارش ایرنا، محمدتقی خانی روز سه شنبه در همایش عناصر کمیاب که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد،افزود: باید نیاز گیاه را بشناسیم و بستر لازم برای تولید محصول سالم همراه با داشتن عناصر کمیاب را فراهم کنیم .

وی با بیان اینکه وجود محصولات سالم همراه با داشتن عناصر کمیاب در سلامت انسان از اهمیت زیادی برخوردار است، تاکید کرد: امروزه دیگر سلامت فقط در پزشک و دارو خلاصه نمی شود بلکه عناصر مهمی همچون آب ، خاک، هوا و غذا نیز نقش مهمی در این زمینه دارد.
وی اظهار کرد:متاسفانه در ایران به صنایع غذایی آن طور که شایسته است توجه نمی شود؛ کیفیت آنها بسیار پایین است چون کنترل لازم در زمینه داشتن عناصر در مواد غذایی بسیار پایین است.
استاد گروه بیوشیمی بالینی از دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس گفت:علاوه بر اینکه باید به عناصر کمیاب مفید توجه کنیم باید عناصر کمیاب مضر هم مورد توجه قرار دهیم تا بتوانیم از آنها پرهیز کنیم.
وی با بیان اینکه عناصر کمیاب مضر ممکن است درآب، هوا و خاک وجود داشته باشند، افزود: محیط زیست بستر سلامت افراد است بنابراین باید آنرا سالم نگه داریم.امروزه وجود عناصری مانند سرب و جیوه درآب، هوا ، خاک و مواد غذایی زیاد می شنویم که باید مورد توجه مسوولان فرار گیرد.
وی تاکید کرد: امروزه در دنیا توجه به محیط زیست یکی از اولویت های تمدن بشری است چون به طور مستقیم با جامعه در ارتباط است.
وی با اشاره به اینکه امروزه در زمینه عناصر کمیاب به پیشرفت های خوبی رسیده ایم، گفت:بدن و سلامتی ما بدون عناصر معدنی نمی تواند به حیات خود ادامه دهد که این منوط به تامین این عناصر در مواد غذایی روزانه ما است، هر چند مقدارشان در زندگی روزمره کم است اما همان مقدار هم از اهمیت زیادی برخوردار است.
مشاور وزیر علوم ادامه داد: امروزه سلامت انسان به عناصر کمیاب بسیار وابسته است، داشتن علم بیوشیمی در این زمینه بسیار کمک کننده است ، هر چه بیشتر پیشرفت کند به دانش بیشتری برای بهتر زیستن دست می یابیم.
وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال افزایش دانش برای تشخیص میزان عناصر چه در مواد غذایی و چه بیولوزژیک انسان باشیم گفت: برنامه این تشخیص در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تدوین شده و در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.هر چقدردقیق تر سریعتر به این تشخیص برسیم یاری گر پزشک و بیمار خواهیم بود.
دبیرهیات ممتحنه و ارزشیابی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: سلامت انسان به دو جنبه محیط زیست سالم و کیفیت و سلامت مواد غذایی وابسته به عناصر کمیاب است.
وی تاکید کرد: بسیاری از عناصر حتی در دوران جنینی برای رشد ضروری است و قطعا بعد از تولد هم این عناصر در رشد تاثیر زیادی دارند.
تقی خانی گفت: فردی وجود ندارد که با اهمیت عنصر ید در تیرویئد و یا آهن در خون آگاهی نداشته باشد.در این راستا بیوشیمی به عنوان علم پایه و عناصر کمیاب به عنوان بخش مهمی از علوم زیستی جایگاه خود را پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه تشخیص بسیاری از بیماری ها با اندازه گیری این عناصر ممکن است گفت: می دانیم داروهای زیادی برای بیماری های متعدی تولید شده است که در بسیاری موارد تداخل داروها با این عناصر مورد توجه قرار نگرفته است.
تقی خانی اظهار کرد: بر این اساس در وزارت بهداشت کمیته ویژه ای برای این موضوع ایجاد و همچنین بر ایجاد رشته های میان رشته ای مرتبط با این موضوع نیز تاکید شده است.
وی تاکید کرد: هر چه زمینه تحقیقات و دانش در کشور توسعه یابد پایه های قوی تری برای سلامت جسم و روح انسان به وجود خواهد آمد. جامعه ای می تواند پیشرفت و توسعه پایدار داشته باشد که افراد آن داری سلامت جسم و روح باشند بنابراین سلامت مردم در کنار آموزش یکی از اصلی ترین وظایف حکومت ها است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا