گشایش نشست تبادل علم و فناوری جایزه مصطفی (ص) در مالزی

 به گزارش ایرنا، در آیین گشایش این نشست که مرضیه افخم، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی و 'عباس قنبری باغستان' رایزن علمی ایران در شرق آسیا نیز حضور داشتند، 'سعید سرکار' دبیر ستاد توسعه فناوری نانو کشور به تشریح وضعیت علمی و اقتصادی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی پرداخت.

وی گفت که اقتصاد کشورهای عضو این سازمان بیشتر منابع محور شامل گاز، نفت، مواد معدنی، کشاورزی و تولیدات سنتی است.
وی با تاکید بر ضرورت نگاه کشورهای اسلامی از محصولات منابع محور بر محصولات دانش محور، تصریح کرد که برای گذار از این مرحله به سوی تولیدات دانش بنیان باید اقدام جدی از سوی عموم و همچنین سیاست گذاران انجام شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، 'باز احیاء دوران طلایی علم و فناوری در جهان اسلام' و 'کسب اقتصاد دانش بنیان پایدار برای جوامع مسلمانان' را به عنوان چشم انداز 'بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)' معرفی کرد.
به گفته وی، جایزه مصطفی (ص) در چهار موضوع شامل 'علوم و فناوری زیستی و پزشکی'، 'علوم و فناوری ارتباطات و اطلاعات'، علوم و فناوری نانو و همچنین برجسته ترین اثر علمی در دیگر رشته ‌ها به برترین های جهان اسلام اعطا می شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در مورد برندگان سال 2015 جایزه مصطفی (ص) نیز گفت که در سال گذشته نمایندگان بیش از 60 کشور از جمله سفرای 20 کشور در مراسم اعطای جوایز دو سالانه مصطفی (ص) حضور داشتند و خبرهای این جایزه در بیش از 280 رسانه بین المللی انتشار یافت.
'ادریس عینی' رئیس دانشگاه پوترا مالزی نیز در ادامه این نشست ضمن ابراز خرسندی از میزبانی این نشست، بر اهمیت نانو در عرصه فناوری های جدید اشاره و تصریح کرد: نانو در جهان توجه زیادی را به خود جلب کرده است و از رشد قابل توجهی در آینده نیز برخوردار خواهد شد.
وی با تاکید بر همکاری های دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی در رشته نانو، خواستار همکاری بیشتر کشورهای اسلامی در این بخش شد و گفت: دانشگاه پوترا مالزی با بنیاد مصطفی (ص) از این نشست منتفع می شوند و همکاری بین ایران و مالزی در زمینه های علمی افزایش می یابد.
در این نشست همچنین 'عمر یاغی' برنده پیشین جایزه مصطفی در سال 2015 و 'رها عبدالرحیم' مدیر بخش برنامه ریزی تحقیقات وزارت آموزش عالی مالزی حضور داشتند.
در نخستین روز این نشست با نگاهی به علوم جهان به عنوان زبان مشترک برای صلح و رفاه، وضعیت علم و فناوری نانو در کشورهای اسلامی و چگونگی همکاری در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت.
قرار است روز سه شنبه نیز در این نشست چگونگی ایجاد محیطی برای کشف خلاقیت ها و مسائل و راه حل های همکاری علمی میان کشورهای اسلامی بررسی شود.
تجاری سازی فناوری نانو، مسائل مربوط به انتشار مقالات، دستاوردهای دانشمندان کشورهای اسلامی و بیانیه پایانی از دیگر برنامه های این نشست پنج روزه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا