جدا سازی سلول های سرطانی از خون با کمک امواج صوتی

پژوهشگران امریکایی اعلام کردند ، به نظر می رسد که یک آزمایش خون ساده می تواند جایگزین نمونه برداری تهاجمی شود .  دستگاه جدید  ساخته شده  با استفاده از امواج صوتی می تواند شناسایی مکان و عمل جداسازی سلول های سرطانی پخش شده در خون بیمار را انجام دهد .

اغلب سلول های سرطانی به صورت آزادانه از مکان اصلی خود جدا شده و از طریق رگ های جریان خون در بدن پخش می شوند اما پیدا کردن آنها وجود بیماری را ثابت می کند چرا که ممکن است در نمونه برداشت شده ، فقط یک سلول سرطانی در هر یک میلیارد سلول خون مشاهده شود .

این محققان اعلام کردند که بیشتر فن آوری های موجود در جداسازی سلول ها نیازمند مشخص کردن سلول ها با مواد شیمیایی و یا قرار دادن آنها در یک نیروی مکانیکی قوی است که ممکن است به آنها آسیب وارد شود اما این روش جدید با استفاده از امواج صوتی ، جایگزین ملایم تری ارائه شده  و به دانشمندان این امکان را می دهد که برای بازیابی سلول های سرطانی دست نخورده که آماده آزمایش بیشتر هستند ، روی یک تراشه میکروفلوئیدی (microfluidic chip) اقدام کنند .

این روش جدید شامل قرار دادن دو مبدل یا ترانسفورماتور صوتی بوده که امواج صوتی را در دو سوی یک مجرای بسیار کوچک (microchannel) تولید می کند . زمانی که دو موج با یکدیگر مواجه می شوند با هم ترکیب شده و به شکل یک موج ایستاده در می آیند که در نتیجه آن گره فشار، یا خطوط کم فشار، در سراسر مجرا تولید می شود .

بر اساس گزارشی که توسط محققان از موسسه تکنولوژی ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology) ، دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا (Pennsylvania State University) و دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon University) امریکا منتشر شد ، امواج صوتی در نوسان بوده چرا که آنها در سراسر مجرای بسیار کوچک (microchannel) در زاویه حرکت می کنند ، هر سلول با گره های فشار روبرو می شود به طوری که از آن طریق در مجرا جریان پیدا می کند . سلول هایی که با گره فشار برخورد می کنند بیشتر به سمت مجرا هل داده می شوند . فاصله حرکت سلول به اندازه و خواص معینی همچون تراکم بستگی دارند .

به گفته پژوهشگران ، در حدود 5 ساعت زمان نیاز است تا دستگاه (که به اندازه یک سکه است) سلول های سرطانی را از نمونه 6 میلی لیتری معمولی بیمار جدا سازی کند .

این محققان این دستگاه را با نمونه خون سه بیمار مبتلا به سرطان پستان آزمایش کردند و اعلام کردند که عملکرد آن رضایت بخش بوده است .

سوربا سورش (Subra Suresh) رئیس دانشگاه کارنگی ملون  (Carnegie Mellon University) پنسیلوانیای امریکا می گوید : این دستگاه و این روش می تواند یک ابزار مفدید جدید برای هر دو بخش پژوهش های بنیادی در موضوع پیچیده گردش سلول های تومور و بررسی بالینی انواع مختلف سرطان محسوب شود .

قابل ذکر است که پژوهشگران در حال حاضر روی بهبود بخشیدن سرعت جریان دستگاه کار می کنند تا بتوانند آن اثربخش تر و قوی تر و در عین حال مقرون به صرفه تر کنند .

این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله امریکایی گزارش های آکادمی ملی علوم (Proceedings of the National Academy of Sciences) به چاپ رسیده است .