ضرورت رعایت مرزهای اخلاقی در مناظرات دانشجویی

وی افزود: دقت در انتخاب موضوع و طرفین مناظره همراه با ایجاد زمینه و فضای آزاد برای طرح دیدگاه‌ها بسیار مهم و موثر است. در اصل باید موضوع مورد مطالبه و از ضروریات جامعه باشد.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار، با بیان این مطلب افزود: بسیار مهم است که یک مناظره در عین حال که چالشی است، دارای مرزهای اخلاقی نیز باشد. زیرا عدم رعایت و مدیریت موازین اخلاقی همچون پرهیز از تهمت و تخریب در یک مناظره منجر به عدم دستیابی به هدف غایی مناظره ‌می‌شود و فضای ناسالم امکان طرح درست موضوعات را از بین ‌می‌برد.

معاون رییس جمهور خاطرنشان کرد: طبعا محیط زیست به دلیل جایگاه ذاتی خود یعنی مورد مطالبه عمومی جامعه بودن و اهمیت موضوعی، یکی از موضوعات مهم برای گفتگو است. از آنجایی که مبنای مسائل محیط زیست، مسائل علمی است، بسیار اهمیت دارد که در گفتگوها و مناظره‌های محیط زیستی، نگاه علمی حاکم باشد و افرادی که به عنوان طرفین در این مناظرات حضور پیدا ‌می‌کنند از پشتوانه علمی و اطلاعاتی کافی برخوردار باشند. زیرا در غیر اینصورت ممکن است به مباحث غیرعلمی و غیرتخصصی ورود کنند یا اظهارنظرهایی داشته باشند که جامعه را با تنش و آسیب مواجه کند.

ابتکار در پایان با اشاره به چند بعدی بودن مسئله محیط زیست تصریح کرد: این امر یکی از مسائلی است که می تواند در مناظرات به آن پرداخته شود چرا که دارای جنبه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، فلسفی، سیاسی، آموزشی، مشارکت‌های اجتماعی و مدنی و حقوقی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در حال برگزاری است و اختتامیه این مراسم امروز سه شنبه 23 آذر در تالار فردوسی دانشگده ادبیات برگزار خواهد شد.