ضرورت رعایت مرزهای اخلاقی در مناظرات دانشجویی

وی افزود: دقت در انتخاب موضوع و طرفین مناظره همراه با ایجاد زمینه و فضای آزاد برای طرح دیدگاه‌ها بسیار مهم و موثر است. در اصل باید موضوع مورد مطالبه و از ضروریات جامعه باشد.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار، با بیان این مطلب افزود: بسیار مهم است که یک مناظره در عین حال که چالشی است، دارای مرزهای اخلاقی نیز باشد. زیرا عدم رعایت و مدیریت موازین اخلاقی همچون پرهیز از تهمت و تخریب در یک مناظره منجر به عدم دستیابی به هدف غایی مناظره ‌می‌شود و فضای ناسالم امکان طرح درست موضوعات را از بین ‌می‌برد.

معاون رییس جمهور خاطرنشان کرد: طبعا محیط زیست به دلیل جایگاه ذاتی خود یعنی مورد مطالبه عمومی جامعه بودن و اهمیت موضوعی، یکی از موضوعات مهم برای گفتگو است. از آنجایی که مبنای مسائل محیط زیست، مسائل علمی است، بسیار اهمیت دارد که در گفتگوها و مناظره‌های محیط زیستی، نگاه علمی حاکم باشد و افرادی که به عنوان طرفین در این مناظرات حضور پیدا ‌می‌کنند از پشتوانه علمی و اطلاعاتی کافی برخوردار باشند. زیرا در غیر اینصورت ممکن است به مباحث غیرعلمی و غیرتخصصی ورود کنند یا اظهارنظرهایی داشته باشند که جامعه را با تنش و آسیب مواجه کند.

ابتکار در پایان با اشاره به چند بعدی بودن مسئله محیط زیست تصریح کرد: این امر یکی از مسائلی است که می تواند در مناظرات به آن پرداخته شود چرا که دارای جنبه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، فلسفی، سیاسی، آموزشی، مشارکت‌های اجتماعی و مدنی و حقوقی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در حال برگزاری است و اختتامیه این مراسم امروز سه شنبه 23 آذر در تالار فردوسی دانشگده ادبیات برگزار خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا