اثبات موفقیت واکسن‌های جدید ابولا در کارآزمایی حیوانی

به گزارش ایسنا، این واکسن‌ها بر روی 10 میمون ماکاک آزمایش شد که طی آن، به هشت حیوان واکسن‌های جدید تزریق شد و دو حیوان دیگر در گروه کنترل و بدون تزریق واکسن باقی ماندند.

 

زمانی که به همه میمونها از ویروس شایع کنونی ابولا تزریق شد، هیچکدام از میمون‌هایی که واکسن دریافت کرده بودند، بیمار نشدند اما گروه کنترل ظرف یک هفته از بین رفتند.

 

به گفته محققان دانشگاه تگزاس، آزمایش در گونه‌های نخستین غیر انسانی بسیار اهمیت دارد، زیرا آن‌ها به انسان شباهت بیشتری از سایر حیوانات آزمایشگاهی دارند. از این رو نتایج جدید بدان معنی است که کارآزمایی‌های ایمن بر روی داوطلب‌های سالم انسان احتمالا از تابستان سال جاری آغاز خواهد شد.

 

این یافته‌ها ممکن است راه را برای شناسایی و تولید واکسن‌های تک دوز ایمنتر و موثرتر برای مبارزه با شیوع فعلی و آینده بیماری ابولا هموار کنند.

 

واکسن‌های جدید از یک واکسن موجود ساخته شده که بر روی بیماران در کشور لیبریا آزمایش شده و از عوارض جانبی شامل تب و درد مفاصل یا ماهیچه برخوردار است.

 

اگرچه این عوارض جانبی آنچنان شدید نیستند که مانعی در استفاده از واکسن محسوب شوند، اما تا حدودی شبیه علائم اولیه ابولا هستند که باعث ایجاد شبهاتی از جمله اینکه آیا فرد واکسینه شده، به بیماری ابولا مبتلا شده یا تنها به واکسن واکنش نشان می‌دهد؛ اما واکسن‌های جدید این مشکل را رفع کرده‌اند و در آزمایشات حیوانی نیز بدون عوارض جانبی گزارش شده‌اند.

 

این واکسن‌ها توسط یک تیم بین‌رشته‌ای شامل محققان دانشگاه تگزاس و شرکت Profectus BioSciences در مریلند ساخته شده‌اند.

 

شرکت Profectus در ماههای اخیر، 55 میلیون دلار برای تحقیق در مورد واکسن‌های ابولا دریافت کرده که بیشتر آن از سوی کنسرسیومی از سازمان‌های دولتی مانند وزارت دفاع و موسسات ملی بهداشت بوده است.

 

واکسن‌های جدید از ویروس vesicular stomatitis که برای انسان خطرناک نیست در ترکیب با ویروس ابولا برای ساخت نوعی «اسب تروژان» استفاده می‌کنند تا واکنش سیستم ایمنی بدن را در برابر ابولا تحریک کنند.

 

در تحقیقات جدید، دانشمندان نسخه‌ای از ویروس ابولا موسوم به ابولای زئیر در غرب آفریقا را هدف قرار دادند. آن‌ها دریافتند یک دوز از واکسن‌های جدید، از بدن در برابر این ویروس مرگبار محافظت می‌کند.

 

این نتایج در مجله نیچر منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا