یک استاد دانشگاه: دانش هسته ای تنها محدود به غنی سازی نیست

دکتر مجتبی جعفرپور  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص مذاکرات تیم هسته ای ایران در سوییس بیان کرد: شاید در زمینه غنی سازی با محدودیت هایی روبرو باشیم، اما اینک غنی سازی در کشور ما بومی و برگشت ناپذیر است و کافی است که در زمینه بهینه سازی آن و همچنین ساخت رآکتور تجارب بیشتری را به دست آوریم، تا تولید انرژی در سطح صنعتی را آغاز کنیم.

وی بیان کرد: جنبه های پژوهشی و کاربردی هسته ای اکنون کمتر حساسیت برانگیزند و امکان انجام پژوهش های بومی و تبادل علمی را امکان پذیر می سازند.

این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: در هرحال ایران عضوی از باشگاه هسته ای جهان است ، عضوی که باید با درایت مسوولان سیاسی وتلاش متخصصان علمی، جایگاه خود را در این باشگاه ارتقا دهد. 

جعفرپور اظهار کرد: در صورتی که بر اساس آنچه که تاکنون شنیده ایم توافق نهایی حاصل شود، در مجموع دست آوردها مثبت خواهد بود.

وی با اشاره به بیانیه اخیر سوییس افزود: از بابت مسایل پژوهشی چیزی را از دست نمی دهیم، بلکه در چند زمینه نیز گشایش های جدیدی حاصل می شود و رآکتور آب سنگین اراک به تکنولوژی جدیدتری مجهز و مرکز فردو به یک مرکز پژوهشی بین المللی تبدیل خواهد شد، که می تواند در انتقال تکنولوژی هسته ای در زمینه های دیگرِ مورد نیاز کشور راهگشای ما باشد.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: علاوه بر اینها ما در زمینه اعزام دانشجو در رشته های که حتی قرابت چندانی با فیزیک هسته ای ندارند و چاپ مقالات در مجلات بین المللی با مشکلات جدی روبرو بودیم که در صورت حصول توافق برطرف می شود و با شکسته شدن جو روانی ناشی از تحریم، ارتباط های علمی در همه زمینه ها و با تمام دنیا تسهیل خواهد شد.

جعفرپور تصریح کرد: بعضی از محدودیت های پیشنهادی نیز اساساً بر روند علمی کشور بی تأثیر است زیرا کم شدن تعداد سانتریفیوژهای در حال کارِ نسل اول، به تنهایی نمی تواند موجب توقف علمی شود و از سوی دیگر ادامه پژوهش بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته تر نیز در فردو پیش بینی گردیده است. 

وی افزود: در صورتیکه راه اندازی بموقع این سانتریفیوژها و شیوه تهیه مواد معدنی مورد نیاز آنها نیز مورد توافق قرار گیرد، نیازهای آینده کشور به سوخت هسته ای نیز قابل برنامه ریزی خواهد بود.

این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: انتظار می رود که در دراز مدت با بوجود آمدن اعتماد متقابل بین ما و کشورهای پیشرفته صنعتی، روند پژوهش هسته ای و بهره برداری ما از انرژیِ هسته ای به حالت عادی باز گردد ، البته این وضعیت به سرعت حاصل نمیشود و زمان براست.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا