ساخت نخستین گنبد کشاورزی زیستی در کانادا

کشاورزان کاندائی به تازگی اقدام به ارائه روشی نوین برای کشاورزی و تولید محصولات خود کرده اند . در این روش ، یک گنبد زیستی biodome که ظاهری شبیه به کپسول های فضائی دارد ، برای کشت محصولات مختلف طراحی شده است . این گنبد کشاورزی زیستی  از سوی یک کشاورز در مزرعه ای در مجاورت شهر سوری Surrey در نزدیکی ونکوور ساخته شده است .

 

در این روش ابتکاری ، مساحتی بالغ بر سه هزار متر مربع توسط لایه ای از پلاستیک ویژه که با نام special plastic film معرفی شده است ، محصور شده و این ماده پلاستیکی قادر به عایق بندی کامل محیط محصور شده بوده و از انتقال کلیه آلاینده های  زیستی ، آلودگی ها و همچنین عوامل بیماری زا به محصولات کشاورزی جلوگیری می کند . این عایق پلاستیکی علاوه بر موارد فوق ، دارای کاربردی ویژه در تعدیل دما نیز هست و شرایط ثابت دما را در داخل محوطه ایجاد می کند . از موارد بسیار با اهمیتی که می توان در این تکنولوژی جدید به آن اشاره کرد این است  که در این گنبد زیستی طراحی شده ، گیاهان بدون نیاز به خاک رشد کرده و در مصرف آب نیز به میزان ده برابر صرفه جوئی می شود .

لازم به توضیح است که تکنولوژی  این گنبد زیستی ، توسط یک شرکت محلی به منظور و با هدف حل مشکل تولید و ذخیره سازی مواد غذائی طراحی و ساخته شده است .

تام کولکلوف Tom Colclough متخصص تکنولوژی تولید جدید این محصولات کشاورزی از طراحان اصلی این پروژه بوده و امیدوار است طرح جدید وی انقلابی بزرگ در کشاورزی ایجاد کند .

این موضوع با توجه به پدیده گرمایش زمین ، کم شدن منابع آب و تغییرات آب و هوائی ، دارای ارزش و اهمیت بسیار زیادی است .  

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا