هواپیماهای بدون سرنشین به دنبال نانوباتری

تولیدکنندگان باتری به دنبال افزایش زمان پرواز در هواپیماهای بدون سرنشین هستند. شرکت استرالیایی نانونوول (Nano-Nouvell) که در حوزه فناوری‌ نانو فعالیت دارد، اخیراً راهکاری برای این موضوع ارائه کرده است.
این شرکت که در منطقه ساحل سانشاین فعالیت دارد، روی توسعه باتری‌هایی کار می‌کند که نسبت به فناوری‌های رایج یون لیتیم ظرفیتی 50 درصد بالاتر دارند.
سال جاری میلادی این شرکت از سوی چندین شرکت خارجی از آمریکا و کره‌جنوبی با سفارش فناوری روبرو شد؛ شرکت‌هایی که درخواست داشتند تا برای افزایش زمان پرواز هواپیماهای بدون سرنشین، باتری‌های با ظرفیت بالا داشته باشند.
در حال حاضر بیشترین مصرف هواپیماهای بدون سرنشین، در بخش نظامی است. در حالی که در گزارشی که شرکت مشاوره‌ای PWC منتشر کرده دامنه استفاده از این فناوری توسعه بیشتری یافته به طوری که از کشاورزی گرفته تا صنعت سینما از این فناوری بهره‌مند خواهند شد. در این گزارش، بازار این صنعت 127 میلیارد دلار پیش‌بینی شده‌است، اما بزرگترین محدودیت کاربرد این هواپیماها وزن باتری است که زمان پرواز را محدود می‌کند. این موضوع بزرگترین چالش تولیدکنندگان است.
استفان موروز، مدیرعامل شرکت نانونوول، معتقد است که توجه صنعت تولیدکننده هواپیماهای بدون سرنشین به باتری‌های سبک در حال افزایش است. چندی پیش یک شرکت فعال در بخش خودروسازی از ما برای همکاری دعوت کرد. زمانی که سر میز برای مذاکره نشستیم، صحبت از هواپیماهای بدون سرنشین شد. همچنین درخواست‌هایی از آمریکا و کره‌جنوبی داشته‌ایم تا به آن‌ها در بهبود عملکرد باتری به‌منظور افزایش زمان پرواز کمک کنیم. بازار این هواپیماها در حال گسترش است، اما محدودیت باتری یک نقطه ضعف برای این فناوری محسوب می‌شود که حل آن موجب رقابت‌پذیرتر شدن می‌شود.»
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،شرکت نانونوول به دنبال حل محدودیت ظرفت باتری با استفاده از نانوآند است. این شرکت غشاء رسانایی تولید کرده که دارای سطوح سه بعدی پیچیده است. پتنتی نیز برای این فناوری به ثبت رسانده است. مزیت بزرگ شرکت نانونوول این است که چگونگی استفاده از فناوری‌ نانو را در فرآیندهای تولید فعلی یافته است. افزایش ظرفیت و انطباق با فناوری‌های رایج از جمله برتری‌های این شرکت محسوب می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا