اطفای آتش شناور از راه دور با جت اسکی آتش‌نشان

به گزارش ایسنا،مجتبی برجسته، مجری طرح، جت اسکی آتش‌نشان را شناور آتش‌نشان به منظور ارائه خدمات در اسکلله‌های کوچک و سنتی توصیف کرد و گفت: این شناور آتش‌نشان دارای قابلیت کنترل از راه دور است و می‌تواند تا برد بیش از 2 کیلومتر فرامین ارسال شده از سوی اپراتور ساحلی را به خوبی اجرا کند.

وی اولویت کاربرد این ابزار را مناطق محروم جنوبی کشور دانست و ادامه داد: به منظور کاهش قیمت تمام شده، برای ساخت سیستم رانش این جت اسکی از یک موتور خودرو استفاده شد.

برجسته با تاکید بر اینکه امروزه شناورهای بسیار متنوع با کاربردهای متفاوت طراحی و ساخته ‌شده است، ادامه داد: ابعاد این شناورها در گستره وسیعی شامل شناور بسیار کوچک مانند شناورهای تفریحی و ماهیگیری تا شناورهای بسیار بزرگ مانند انواع کانتینر برها هستند که هر کدام از این شناورها برای انجام مأموریتی خاص، طراحی و ساخته می‌شوند.

مجر ی طرح اضافه کرد: یکی از شناورهایی که دارای کاربردهای فراوانی به خصوص در مناطق نزدیک به ساحل است، انواع شناورهای آتش‌نشان هستند که ما با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی آن را طراحی کردیم و در حال شروع مراحل ساخت هستیم.

وی نبود شناورهای آتش‌نشان در تمامی اسکله‌های سنتی و جدید در کشور به تعداد کافی را از جمله ضرورت‌های اجرای این طرح ذکر کرد و افزود: مشخصات فنی شناور به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که بتواند ضمن اطفای حریق مؤثر، دارای قیمت تمام شده مناسبی نیز باشد.

برجسته، به بیان ویژگی‌های این جت اسکی آتش‌نشان پرداخت و اظهار کرد:  ماژولار بودن طراحی این شناور ویژگی بارز این طرح است. بر این اساس این شناور به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان شناور جدیدی از این نوع و با طول بیشتر و مشخصات فنی بالاتری را به سرعت طراحی کرد.

به گفته وی، این شناور به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند به صورت مؤثری در مناطق نزدیک به ساحل، اطفای حریق را به خوبی انجام دهد. در عین حال امکان دریانوردی در مناطق دور از ساحل را نیز دارد.

برجسته، استفاده از موتورهای خودرویی داخلی به عنوان جایگزینی برای موتورهای دریایی را از دیگر ویژگی‌های فنی این شناور معرفی کرد و گفت: فرآیند متناسب‌سازی موتورهای خودرویی برای کاربردهای دریایی از خدمات فنی و مهندسی ما است که برای موتورهای بنزینی و دیزلی تا 2000 اسب بخار قابل اجرا است.

وی اضافه کرد: استفاده از این موتورها در کاربردهای دریایی که در کشورهای پیشرفته نیز مورد توجه قرار دارد، می‌تواند به مقدار قابل توجهی قیمت تمام شده این شناورها را کاهش دهد.

برجسته با تاکید بر اینکه این شناور قادر به انجام انواع مأموریت‌های اطفای حریق به صورت هوشمند و کنترل از راه دور است، افزود: کنترل این شناور به دو صورت تمام هوشمند و کنترل از راه دور است. در حالت اول شناور برای انجام عملیات اطفای حریق، برنامه‌ریزی شده و پس از آن بدون دخالت اپراتور، سیستم کنترل شناور تا پایان عملیات، کنترل شناور را بر عهده خواهد داشت. در حالت کنترل از راه دور نیز می‌تواند شناور را به وسیله یک اپراتور از ساحل به طور مؤثر و مطلوبی کنترل کند.

وی با بیان اینکه برای این منظور از سامانه‌های مختلف انتقال داده و تصویر بر روی شناور استفاده شده است، خاطرنشان کرد: سیستم کنترل پایداری کریولیسی از دیگر مشخصات فنی این جت اسکی آتش‌نشان کنترل از راه دور است.

برجسته در این باره توضیح داد: خروج آب از نازل‌های تمامی شناورهای آتش‌نشان سبک، باعث حرکت شناور در جهت مخالف خروج آب می‌شود، برای رفع این مشکل معمولا موقعیت شناورها توسط سیستم رانش تثبیت می‌شود. به همین منظور از یک سیستم کنترل حرکات زاویه‌ای پیشرفته که بر اساس دینامیک کریولیسی عمل می‌کند، استفاده شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا