تلاش مجدد ژاپن برای اعزام «سپیده‌دم» به سوی خواهر زمین

به گزارش ایسنا، کاوشگر ناهید Akatsuki قرار بود در دسامبر سال 2010 در اطراف سیاره ناهید گردش کند اما موتور اصلی آن حین احتراق مهم الحاق مداری از کار افتاد.

 

این فضاپیما از آن زمان تاکنون در مدار خورشید گردش می‌کرد و منتظر شانس دوباره‌ای برای گردش به دور ناهید بود. اکنون مقامات آژانس اکتشاف فضایی ژاپن روز هفتم دسامبر (16 آذر) را برای این ماموریت تعیین کرده‌اند.

 

موتور اصلی Akatsuki از کار افتاده، از این رو کاوشگر با استفاده از رانشگرهای تنظیم حالت کوچکتر برای دسترسی به مدار مورد نظر در سیاره ناهید استفاده خواهد کرد. اگر این مانور انجام شود، Akatsuki در مداری بسیار بیضوی قرار خواهد گرفت که هر هشت الی 9 روز یکبار دور ناهید گردش می‌کند. اگرچه نقشه اولیه این ماموریت بر اساس یک دوره مداری 30 ساعته بوده است.

 

Akatsuki که در ژاپنی به معنای سپیده‌دم است، سپس با استفاده از ابزارهای مختلف به بررسی جو ناهید پرداخته و داده‌هایی در مورد ابرها، الگوهای چرخش هوا و سایر ویژگی‌های سیاره جمع‌آوری خواهد کرد.

 

کاوشگر 300 میلیون دلاری Akatsuki در مه 2010 در ماموریتی برای کمک به دانشمندان در درک بهتر سیاره ناهید که شباهت زیادی به زمین در روزهای آغازین منظومه شمسی داشته، به فضا پرتاب شد.

 

این کاوشگر بر روی موشک IKAROS آژانس فضایی ژاپن پرتاب شده بود که به عنوان اولین فضاپیمایی که با استفاده از بادبان خورشیدی در فضای عمیق سفر کرده، شناخته می‌شود.

 

ماموریت Akatsuki دومین تلاش ژاپن برای کاوش سیارات دیگر با کاوشگر فضایی رباتیک محسوب می‌شود. اولین فضاپیمای میان‌سیاره‌ای این کشور موسوم به مدارگرد مریخ Nozomi نیز پس از پرتاب در سال 1998 با مشکل روبرو شده بود. یک نقص دریچه باعث شد که مقادیر چشمگیری از سوخت Nozomi از بین برود و ورود فضاپیما به مریخ را در سال 1999 به عقب بیندازد. آژانس فضایی ژاپن سپس تلاش کرد در سال 2003 مجدد این مدارگرد را در مدار مریخ وارد کند اما نتوانست آن را بالا بکشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا