مطالعه کتاب های علمی نگرش افراد نسبت به جهان را تغییر می دهد

سیناپرس: محمود حکیمی با حضور در غرفه خبرگزاری علم و فرهنگ (سینا) در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، با اشاره به اهمیت تالیف کتاب های علمی به ویژه برای کودکان و نوجوانان به خبرنگار این خبرگزاری گفت: یک کتاب دوجلدی از من منتشر شده است تحت عنوان «پیشرفت های علمی تاریخ انسان» که ویژه نوجوانان است. در این کتاب من در این زمینه بحث کرده ام که چگونه دانشمندان آثاری پدیده آورده اند و با این آثار در موضوعات مختلف پزشکی و غیرپزشکی، جوامع انسانی را تحت تاثیر قرار داده اند. در این دو جلد بخشی را هم به زندگی دانشمندان ایرانی اختصاص داده ام. من این را واقعا افتخار می دانم که ایرانی هستم چون پیشرفت بسیاری از علوم اسلامی در اثر تلاش دانشمندان ایرانی بوده است. نه تنها در زمینه ریاضی، فیزیک و پزشکی که حتی در زمینه تاریخ و دیگر زمینه ها.

حکیمی افزود: من معتقدم که ما باید نوجوانان خودمان را در دوره های ابتدایی و متوسطه به ویژه در کتاب های درسی با زندگی عالمان ایرانی آشنا کنیم و بگوییم که افرادی مثل «ابوریحان بیرونی»، «زکریای رازی»، «ابوعلی سینا» و… چه خدماتی انجام دادند و چگونه نوجوانان ما باید این راه را ادامه دهند.

این نویسنده و پژوهشگر خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم که نوجوانان و جوانان ما از دوران کودکی، به مطالعه علاقه مند شوند به ویژه مطالعه کتاب های علمی. این کار بسیار بسیار ضروری است. من امیدوارم که چنانچه فرصت شود به یاری خداوند، آثار دیگری در زمینه تاریخ علم منتشر کنم تا به این موضوع بیشتر توجه شود.

حکیمی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی کنید در کشور ما جای انتشار کتاب های علمی به ویژه برای قشر کودک و نوجوان خالی است؟ گفت: بسیار بسیار خالی است. من دوست دارم از معلمان تقاضا کنم که از دوران دبستان و دبیرستان، کودکان و نوجوانان ما را به مطالعه کتاب های علمی دعوت کنند. چون مطالعه کتاب های علمی موجب می شود که نگرش آنها نسبت به جهان، نگرش علمی باشد. هر اندیشه ای را نپذیرند و هر اندیشه ای که با سند و مدرک صحیح علمی بود را قبول کنند. ما باید تلاش کنیم که کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان ما از اندیشه های خرافی بگریزند و به اندیشه های علمی روی آورند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا